Mine fineste bruktfunn

Jeg har egentlig alltid vært glad i å overta ting fra andre, og å kjøpe meg ting som er brukt til en billigere penge. Før var det aldri av hensyn til miljø eller fordi det var “kult”, for det var det ikke da jeg var ung. Men jeg har aldri sett på ting som er brukt av noen andre enn meg selv som mindre verdt enn noe bare jeg selv har brukt.

Før i tiden pleide jeg ikke å finne så mye fint i bruktbutikker. Det var kanskje fordi det rett og slett var mindre vanlig å gi bort til bruktbutikker før enn nå? Men jeg har alltid funnet ting på loppemarkeder og jeg har overtatt mye fra venner og familie, både av klær, pyntegjenstander og møbler. Det var alltid en stor happening når mamma kom med en søppelpose med nye klær fra døtre fra hennes venninner, og hvis jeg noen gang var på loppemarked kom jeg alltid hjem med bæreposer fulle av ting (til mine foreldres fortvilelse, for dette skulle stappes inn på mitt allerede rotete rom).

Nå finner jeg derimot veldig mye fint på bruktbutikker. Så mye at jeg alltid må holde meg igjen fra å handle meg fattig. Da mister det jo litt av poenget. Jeg pleier å være på utkikk etter pene ting som vil passe inn, og gjerne noe som har noe unikt ved seg, eller som utfyller et behov jeg har.

Mine bruktfunn

BruktfunnBruktfunnBruktfunn

  1. Denne fine skålen av glass og med kokosnøttskall på utsiden, kjøpte jeg da jeg pusset opp gjesterommet. Den kostet ikke mer enn 10-15 kr og den løste behovet for oppbevaring av smykker og lignende for gjester som skal legge seg om kvelden. I tillegg er den så pen og fargene gjør seg veldig godt sammen med veggfargen, som har mye rosa i seg.

Bruktfunn

2. Da Øysteins foreldre var på besøk her, hadde de med seg planta som står på den øverste hylla. Jeg ble kjempeglad for den, og spesielt for potta den kom i, selv om det visstnok bare var en potte de hadde hatt stående, og det var planta som var den viktigste gaven. Det tok ikke lange tiden før den fikk plass på kontoret sammen med de andre brukt-kuppene og de nye, hvite hyllene. Den er med på å binde ting mer sammen og å tøffe opp det ellers så myke uttrykket der inne.

Bruktfunn

3. Serviset som farmor og farfar fikk i bryllupsgave er noe av det fineste jeg har. Nå som vi har flyttet i større leilighet har det endelig fått plass i skapene og kan bli sett av alle som er på besøk. Serviset fra Porsgrunn Porselen heter “Seljordserviset” og delene jeg har er veldig gamle. Likevel har fargene blitt bevart godt, og det håper jeg de blir i lang tid. Jeg tar fram dette serviset ved spesielle anledninger, og jeg er veldig stolt av det!

Bruktfunn

4. Denne nydelige tekannen av portugisisk kobber fikk jeg av mamma en gang hun var på besøk. Hun hadde funnet den på et bruktmarked og tenkte på meg da hun så den. Det er jeg så glad for, for jeg elsker den! Den er et blikkfang uansett hvor jeg steller den, og jeg vet ikke om noen som har lik. Du kan lese mer om den her.

5. Den store planta, en Svigemors Tunge, som står ved siden av fikk jeg av foreldrene mine da de flyttet til rekkehus for tre år siden, og jeg kan huske at vi hadde den lenge før jeg flyttet hjemmefra. Det er gøy at den fortsatt lever, selv om den har opplevd mye motgang med flytting og varierende klima.

Bruktfunn

6. Denne kobberkjelen fant mamma da jeg har hjemme hos dem en gang, og mente de aldri brukte den uansett, så hun ville heller at jeg skulle ha den. Den har blitt brukt som potte siden, men den kan også fint brukes til andre mer funksjonelle ting! Den er kul og rustikk, og jeg er glad jeg fikk den istedenfor at den skulle blitt kastet.

7. Speilet som står ved siden av kjøpte jeg faktisk på et loppemarked da jeg gikk på ungdomsskolen, så det begynner å bli gammelt. Det var et gammelt og skittent furuspeil som kostet 20 kr. Jeg brukte det som sminkespeil i mange år, helt til jeg for ca. to år siden spraylakkerte det og den fine åttekantede formen plutselig kom til sin rett. Nå er den noe av det kuleste jeg har, og jeg er så glad for at jeg aldri gikk og kjøpte meg et nytt og moderne speil! Oppskrift på oppussingen (med før- og etterbilder) kan du finne her.

DIY kommode

7. Denne kule skjenken fant jeg også da jeg pusset opp gjesterommet, og jeg trengte egentlig et skostativ. Jeg er veldig glad for at jeg heller kjøpte denne til 25 kr, for da fikk jeg jo et par skuffer med på kjøpet og! I tillegg fikk den litt nytt liv med en aldri så liten makeover, og oppskrift på det kan du finne her.

Innrede med planter

8. Dette bordet glemmer jeg ofte at egentlig er noe jeg kjøpte bare fordi jeg trengte bord der og da. Jeg har blitt så glad i det og jeg føler det gjør alt med stua mi her hjemme. Jeg kom over dette bordet og fire svarte stoler på facebook like før jeg og Øystein skulle flytte inn sammen for første gang. Vi var begge studenter og hadde lite penger, så vi syntes dette bordet til 100 kr (med stolene) gjorde nytten sin. Men bordet var stygt. Det hadde stått ute, var skallete og flekkete, fargen var eggegul og det var rett og slett ikke veldig fint. Derfor malte jeg det. Det krevde litt mot å dra på butikken og kjøpe en så knæsj farge, for på denne tiden hadde jeg aldri gjort noe slikt før. Men jeg er veldig glad for at jeg turte, for nå elsker jeg virkelig dette bordet!

Bordpynt

9. Disse fine vasene kjøpte jeg på Fretex-butikken fordi jeg rett og slett ville ha noe nytt interiør hjemme, og da ville jeg heller kjøpe brukt og unikt, og samtidig støtte en god sak, heller enn å kjøpe noe nytt som alle andre har, og som i tillegg bidrar til et forbrukersamfunn. Jeg digger spesielt den oransje flaska i farget glass! De har mange sånne gjenstander av farget glass på bruktbutikker, og jeg leste faktisk nettopp at farget glass er blitt moderne. Så det anbefales å sjekke ut!

10. Jeg hadde egentlig aldri trodd at to godt brukte IKEA-kommoder kunne bli så freshe med bare et strøk maling. Og denne modellen bugner det av på Finn.no til en veldig billig penge, så om du trenger vil jeg anbefale å kjøpe derfra. Disse malte vi bare i samme farge som veggen bak, og da ble de plutselig “våre”.

 

Noen andre nevneverdige ting som jeg har kjøpt eller fått brukt er også mitt Olympuskamera, min Aleksandersjakke, en veske fra et marked i Polen på 80-tallet og mange andre kule, nyttige og fine ting jeg har vært heldig å få tak i.

 

Håper dette innlegget har vært til inspirasjon, fascinasjon og underholdning. Arranger en byttekveld, fra på en bruktbutikk, let på loftet til foreldrene dine, og så skal du få se at du finner skatter der du minst venter det. Og dersom du trenger nye møbler må du ikke være redd for å kjøpe litt brukt, da er også terskelen for å bytte ut tingen, om du blir lei av den, litt lavere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top