DIY

Statusrapport for urtehagen

Nå er det nesten et halvt år siden sist jeg oppdaterte dere på urtehagen min, og det er litt fordi jeg egentlig ga den litt opp. Det var ikke så lett å så urter og grønnsaker i oktober viste det seg, så jeg la det for en periode litt på hylla og fortsatte bare å vanne alt sammen.

De fleste urtene visnet etter en stund, sikkert på grunn av kalde temperaturer i vinduskarmen og lite sol. Men det er noen av plantene som fortsatt har holdt seg, selv om jeg er noe skeptisk til hva som blir av dem. Du kan se alt jeg opprinnelig hadde sådd i det innlegget her fra oktober.

 

Slik går det med plantene

Status i oktober:

Urtehage
Før var alle tomatplantene i samme potte. Disse ble pottet om til tre potter etterhvert. Rosmarinen og spirene lever ikke lenger den dag i dag 🙁
Urter
Markjordbær helt til høyre

Status nå:

Urtehage

 

Jeg er litt usikker på hvem som faktisk har klart seg best av disse. Det er litt konkurranse mellom tomatene og chilien. På én side har tomatene vokst seg veldig høye. Disse hadde jeg mest tro på helt fra start. Men på en annen side er de utrolig tynne og skraltne, så jeg er usikker på om de noen gang kommer til å klare og bære fram tomater. Jeg har nå måttet tape de fast i veggen… Chilien på sin side var en litt mer “late bloomer”, men har fått sterke og fine stilker som helt fint kan bære chili. Jeg har til og med pottet den om i en større potte for at den skal ha mer jord å gå på, for det begynte å bli lite næring for den i den lille potta. Den har til og med fått noen små blomster! Det er chiliplanta som definitivt har “spist” mest av jorda.

Jeg visste faktisk ikke at planter gjorde dette, jeg? Jorda har bare sakte, men sikkert, forsvunnet fra potta. Det har vært veldig facinerende å følge med på.

Urtehage
Chiliplanten med ny og frisk jord
Urtehage
Tomatplantene
Urtehage
Blomster på chiliplanten

Markjordbær-planten har jeg også svært skeptisk til, for den har sett ut som på statusbildet fra oktober helt frem til nå nylig. For et par uker siden begynte det plutselig å skje ting. Sola tittet fram og det samme gjorde markjordbærbladene. Den har vokst flere cm de siste to ukene enn det den har gjort på et halvt år. Ganske imponerende må jeg si. Så nå håper jeg på å få deilige markjordbær snart!

Urtehage

Rosmarinen ved siden av kjøpte jeg på matbutikken for bare en måned siden, ferdig utsprunget. Så ikke tro dette er den samme rosmarinen som var med på bildet fra oktober.

Urtehage

Andre urteplanter jeg har kjøpt/fått ferdig utsprunget er sintronmelisse og en dill-plante, og disse ser ut til å få småå blader igjen nå, etter at resten av planta er visnet eller spist opp. Så jeg har ikke gitt opp håpet etter å få små sitronmelisse- eller dill-babyer enda.

Urtehage

En annen plante som har overlevd siden oktober er denne rakkeren her, som jeg ikke aner hva er. Jeg sådde i utgangspunktet mynte, men det må har falt et annet frø oppi, for dette her er definitivt ikke mynte. Om det er paprika, chili eller noe annet spennende er det bare å vente i spenning med å finne ut, for jeg har ikke peiling. Kanskje det aldri blir noe mer enn denne lille kvisten.

Urtehage

Og til slutt trenger jeg litt råd fra dere. I går satte jeg en avocadostein i vann, sånn som alle andre gjør for tiden, med sånne pinner ut. Hva gjør jeg nå? Når skal den i jord? Og har jeg gjort det riktig? Er den riktig vei? Hjelp og råd tas imot med stor takk!

Urtehage

Ha en nydelig helg videre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top