DIY – Oppussing av gamle møbler

Da vi pusset opp dette kontoret var et av dilemmaene å finne gode oppbevaringsløsinger til en billig penge, og planen var i utgangspunktet å lage en skohylle selv som ville passe perfekt til skråtaket. Heldigvis var jeg først innom Fretexbutikken og kom over en veldig fin og sjarmerende kommode. Da jeg så prisen trodde jeg nesten ikke på det jeg så. Den kostet 25 kr! Og da begynte hodet å surre rundt hvordan jeg kunne få kommoden til å passe inn hjemme.

Visjonen endte med at den kunne fungere som en skohylle, for den hadde et ekstra platå på toppen, slik at det til sammen ble tre hyller. I tillegg ville jeg male den i en matchende farge som veggen.

 

DIY  kommodeDIY  kommodeDIY  kommode

Dette trenger du

  • Pussepapir (dette brukte ikke jeg, men grunningen hadde blitt mye bedre om jeg hadde pusset den først)
  • Grunnmaling
  • Maling
  • Pensel
  • Maskeringstape
  • Spraymaling til hengslene

DIY  kommode

Slik gjør du

  1. Puss overflatene du skal male med fint sandpapir.
  2. Vask og tørk kommoden.
  3. Skru av hengslene.
  4. Maskér med tape over alt der du ikke ønsker maling. Jeg bruker dobbelt med tape for å sikre bedre at ikke maling skal gå inn under tapen.
  5. Mal et lag med grunning og la tørke etter anvisning på pakken. Skal du male over med en lys farge kan det være lurt å male to strøk med grunning.
  6. Mal med hovedfargen din og la denne tørke etter anvisning. Her kan det også trenges to lag.
  7. Mens malingen tørker spraylakkerer du hengslene.
  8. Skru kommoden sammen igjen og nyt synet av oppusset gjenbruksmøbel!
DIY  kommode
Pass for guds skyld på at ikke katten går på kommoden mens den tørker…….

DIY  kommodeDIY  kommodeDIY  kommodeDIY  kommodeDIY  kommode

Fargen kommer ikke såå godt fram på bildene, men jeg syns kommoden ble veldig fin og frisk! Den passer perfekt på det nye kontoret og får plass til alle skoene, i tillegg til at det alltid trengs litt skuffer.

Hva syns du? Var det til inspirasjon?

Jeg anbefaler alle å ta turen innom en bruktbutikk for å se etter bruktskatter!

4 thoughts on “DIY – Oppussing av gamle møbler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top