Stor plantefremvisning

Interiør med plante

God mandag! Håper alle har hatt en veldig fin pinse. Det har i hvert fall jeg! Jeg kom hjem fra Jondal for noen timer siden, og har opplevd så mye fint og spennende. Jeg skal skrive litt mer om det i et senere innlegg når jeg har fått overført bildene.

Potter, planter, potteplanter, avleggere, stiklinger og andre grønne gleder er buzzwords i all verdens interiørmagasiner og instagramkontoer for tiden. Folk elsker simpelthen å ha noe å potte om og gjøre hendene skitne for. Og det er jo ikke så rart! Planter er friske og fargerike innslag i hjemmet og i hagen, og det er også bra for luften hos deg.

Jeg er like bitt av plantebasillen som resten av blogg-Norge. Det har startet i det små, og jeg blir like glad for hvert år jeg får beholde en av mine gamle planter, for hver nye plante som vokser opp av jorda på en gammel, for hvert nye tilskudd i plantegjengen min og for hvert frø som får gro. Derfor skal jeg nå vise fram alle plantene som får leve hjemme hos meg!

Sofahjøret

Interiør med planteInteriør med planteInteriør med plante

Denne philodendronen er et av de nyeste tilskuddene i gjengen her. Den er veldig ny, så jeg er spent på hvordan den kommer til å utvikle seg i årene som kommer. Den hadde noen nye skudd som allerede har begynt å bli fine blader, og jeg håper det kommer enda fler!

Interiør med planteInteriør med planteInteriør med plante

Denne stakkars flamingoplanten har definitivt sett sine bedre dager. Den er veldig gammel, og jeg overtok den da mamma og pappa flyttet i rekkehus for rundt fem år siden, og da hadde de allerede hatt den i mange år. På den tiden var den stor og fin, men nå er det bare et par halvvisne blader igjen av den tykkeste stammen som jeg pleide å få til å blomstre hver sommer. Det positive med den er at det har sprunget opp en liten mini-flamingoblomst ved siden av, og den planlegger jeg å potte om til en mindre potte, så den ikke skal tørke ut så fort. Det får bli en del av et større omplantingsprosjekt i huset.

Slik så den ut i 2016:

Flamingoplante

 

TV-benken

Interiør med planteInteriør med planteInteriør med plante

Denne elefantøren var en gang en avlegger av av en større enefantøre, og nå er den på vei til å få sine egne, små avleggere! De sprer seg som kaniner føler jeg. Jeg fikk den første av Øysteins foreldre, og nå har mamma også en. Jeg kommer ikke til å gå så nøye inn på alle elefantørene jeg har i hjemmet mitt, for nå vet du jo at alle kommer fra den samme morplanten.

Interiør med plante

Dette er en bonsaifiken som har vokst seg perfekt etter TV’en. Kanskje den har tatt skade av skjermlys? Det er i hvert fall veldig kult at den bare fortsetter å vokse, for jeg kjøpte den rett før vi flyttet inn i denne leiligheten og da så den slik ut:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg kjøpte den veldig billig på salg hos Plantasjen, og håper den skal gi meg mange års glede videre og!

Interiør med planteInteriør med plante

Denne lille saken er en dvergfjerpalme (eller chamaedorea som det står på etiketten), og den er jeg veldig spent på. Den er også veldig ny og kostet 40kr på plantasjen. Jeg er så nysgjerrig på om den blir noe større, for nå er den så bitte liten og søt!

Interiør med planteInteriør med plante

Min stakkars Svigemors Tunge har hatt et tøft liv. Jeg overtok den også av mamma og pappa for fem år siden, og den hadde det fint helt til vi flyttet inn i den forrige leiligheten. Da ble den en dramaqueen og begynte å visne. Men da vi flyttet inn hit i vår nåværende leilighet har den hatt det mye bedre! Helt til vi fikk en katt.. Vårt nye familiemedlem gikk definitivt hardest utover denne planten, for hun var utspekulert nok til å grave opp røttene på den og kaste planten rundt til den døde. Slik så den ut da vi fikk oss katt for snart to år siden:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Vinduskarm 1

Interiør med planteInteriør med planteInteriør med planteInteriør med plante

Her får denne fredspeperomiaen være i fred, siden den har blitt så stor. Jeg plantet den seriøst AKKURAT om, og likevel har røttene bare spredd seg utover alt. Jeg vet jeg burde hatt en potte inni en potteskjuler, og fikset drenering og sånn, men foreløpig ser det ut som den klarer jeg fint? Den fortsetter bare å vokse i det uendelige hvert fall, og jeg elsker det. Jeg fikk den i vertinnegave av mamma da hun kom på besøk i den forrige leiligheten til Øystein og meg for over tre år siden.

Slik så den ut i februar 2017:

fredspeperomia

 

Vinduskarm 2

Interiør med plante

Jeg prøvde en gang å kjøpe en eføy på Rema 1000, men den døde nesten med én gang. Da fikk jeg en idé. I Portør vokser eføy vilt. Det stopper bare aldri å vokse. Det er OVER ALT. Så jeg tenkte at den eføyen må jo være robust og enkel å ha med å gjøre, og der fikk jeg visst rett! Jeg plukket denne og satte den i vann i fjor til den fikk en del røtter. Så satte jeg den i jord, og nå vokser den masse. Selv om jeg noen ganger glemmer å vanne den, så visner den ikke. Det er veldig praktisk!

Interiør med plante

Jeg har klart å plante et avokadotreee! Etter ca. 100 forsøk gikk det, med en ny og smart metode. Les om den her.

La meg få presentere selve moderplanten til alle de andre elefantørene i huset.

 

Ananasbildehylle

Interiør med planteInteriør med plante

En ny elefantøre, ikke noe mer å se her..

 

Kjøkkenet

Interiør med planteInteriør med plante

Dette er en av mine stoltheter. Ikke egentlig fordi det er noe å være stolt av, det var ikke så vanskelig å få denne til å vokse. Det er bare så veldig stor forskjell på denne planten fra jeg fikk den til nå. Den startet som en alminnelig bambuspinne fra IKEA, en sånn man bare har til pynt i vann. Jeg kjøpte den da jeg skulle flytte på hybel for første gang for seks år siden. Etter hvert fikk den med årene røtter, og da jeg satte den i jord begynte den å vokse vilt. Opp av jorda kom det flere store planter, og det eneste jeg gjør er å gi den massevis med vann. Magi!

Slik så den ut for seks år siden:

min første hybel

Hadde jeg ikke en veldig søt hybel? Er det stemning for å dedikere et helt innlegg til bilder av min første hybel? MINNER. Merk hvor mye bedre kamera jeg har fått, haha.

Interiør med plante

Denne lille orkideen skulle jeg gi i gave til grandtanten min da hun var på sykehuset, men så fikk jeg ikke ta med planter inn. Så den endte opp hos meg istedenfor!

Interiør med plante

Dette er en helt simpel sitronmelisse fra matbutikken. Den gjør seg som pynt og, da.

 

Kjøkken – Vinduskarm

Interiør med plante

Her er det litt av hvert av gressløk, paprikaplante, chiliplante og et forsøk på å gro ut en purreløk. Det fungerer sånn halvveis. Hadde jeg ikke vært så hardt angrepet av bladlus skal jeg sverge på at jeg hadde hatt SÅ mye bedre paprika- og chiliplante. Stakkars.

Interiør med plante

Tips til å dyrke urter er å bruke en druekartong som drivhus. Før de begynte å spire hadde jeg lokket på, og nå er det av. I tillegg er det enkelt å vanne dem via bunnen, som en venninne sa jeg skulle gjøre.

 

Kontoret

Interiør med planteInteriør med plante

(trommevirvel) ENDA en elefantøre! Som også snart får egne barn! Jeg kommer til å ha så mange små, søte elefantøreplanter snart over alt.

 

Vinduskarm 3

Interiør med planteInteriør med plante

Denne orkideen kan jeg ikke huske helt når jeg fikk. Enten til 18-årsdagen min eller da jeg flyttet hjemmefra. Uansett er den veldig gammel, og jeg er så glad for at den fortsatt blomstrer hvert år!

 

Kjenner du selv at det klør litt i dine grønne fingre? Var det interessant å få se hva slags planter som finnes hos meg?

One thought on “Stor plantefremvisning

  1. så mange vakre planter du har. og jeg elsker den tekannen du har brukt, det var en veldig kreativ og fin detalj. jeg elsker blomster selv. dessverre måtte jeg flytte fra alt da Xen hadde funnet seg ei ny dame og jeg måtte flytte hjem til mamma. der var det ikke mye plass. så alle prosjektene mine måtte stå igjen der. trist! men jeg har begynt på nytt og er like glad hver gang det spirer og gror i vinduskarmen. det er ikke stor plass, men jeg har noe å drive med i leiligheten. det var veldig fint å se alle de fine plantene dine. masse lykke til videre. <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top