Den fineste julekrybben

JulekrybbeJeg vil dedikere et helt innlegg til den fineste julekrybben jeg vet om, selvfølgelig julekrybben jeg vokste opp med.

Den har vært gjennom mye i sin levetid, og figurene har knust mer enn én gang. Jeg pleide å leke med dem da jeg var barn, og rokkerte ofte på hvor alle figurene skulle stå. Som regel fikk dyrene være i fokus rundt Jesus-barnet, og så måtte de andre figurene være i bakgrunnen.

Vi har hatt denne julekrybben så lenge jeg kan huske, og jeg er så glad for at jeg fikk ta den med meg hjem. Som noen kan legge merke til har krybben fått noen flere engler som egentlig ikke hører med, men det gjør den jo bare mer personlig. I år har i tillegg en nisse fått være med å se Jesu fødsel. Det er en nisse moren til Øystein lagde til oss i fjor, og da må den så klart få plass sammen med alle de andre viktige skikkelsene i norsk juletradisjon.

Den store stjernen som får lyse i bakgrunnen er kjøpt på Panduro i høst på supersalg. Smart kupp!

JulekrybbeJulekrybbeJulekrybbe

Julekrybbe
Oppmerksomhetssyk katt med den obligatoriske photobomben

Julekrybbe

Jeg må nesten også dra fram et bilde av mine to andre julekrybber og:

Julepynt

Den lille brune julekrybben til høyre er faktisk fra Betlehem, og betyr veldig mye for meg. Jeg fikk den av moren min, og det er en utrolig fin gave! Den blir liksom litt mer betydningsfull når den er håndlaget det stedet juleevangeliet er fra. Den er laget av en kristen familie der, og de er det ikke så mange av. I de palestinske områdene utgjør de bare 1% av befolkningen.

Den andre krybben på venstre side fikk jeg av min tante og onkel til jul for flere år siden. Jeg blir like glad av å åpne den hvert år, og den er formet som en liten bjelle.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top