11 ting jeg gjorde i sommer

Nå begynner denne sommeren å nærme seg slutten, og på søndag er allerede første høstdag. Dette har vært en årstid jeg føler jeg har fått absolutt maks utbytte av. Det har vært så mange fine dager, så mye jeg har gjort, så mye reiser, så lange kvelder hjemme. Jeg ser tilbake på denne sommeren med veldig mange, nye, gode minner.

Gdansk

1. Sopot

Jeg begynte sommerferien min allerede den første helga i juni, pinsehelga. Jeg tok meg én dag ekstra fri, slik at jeg og Silje kunne reise av sted til Sopot sammen allerede på torsdagen. Siden 2. pinsedag er en mandag, hadde vi mulighet til å bo der nede fra torsdag til mandag, og det ble derfor en passe lang og innholdsrik liten ferie! Vi gjorde så mye gøy, ble kjent med nye mennesker, spiste på gode restauranter og solte oss på stranda. Vi fikk hatt en skikkelig jentetur, og det ble mange latterkuler, drinker og ikke minst minner.

Ølsmaking i Sopot

2. Gdansk

Da vi var i Sopot kunne vi jo ikke unngå å ta en Uber inn til byen Gdansk. Den gamle, vakre byen bød på mye spennende historie og fantastiske byggverk. Jeg skrev en liten reiseguide til gamlebyen her. I Gdansk spiste vi på en liten sjørestaurant rett ved elva, og vi fikk se Mariakirken, byportene og det berømte kranbygget.

Gdansk

3. Ølympiske leker

For første av mange år gikk ølympiske leker av stabelen i her i Kraftgata, og det ble faktisk over all forventning. Folk kledde seg i spreke grilldresser og 80-tallsklær, lagde gøye drinker, var med på alle lekene og det virket oppriktig som at alle hadde det kjempegøy! Gleder meg til neste år ☼

Grilldressfest, sommerfestGrilldressfest, sommerfest

4. Sør-Frankrike

Etter bare tre små uker på jobb, i sommerlige før-ferie-omstendigheter, dro jeg igjen av sted, og denne gangen til Frankrike med familien min og Øystein. Huset mamma og pappa hadde leid hadde biljardbord, treningsrom, bra kjøkken, tennisbord, basseng, gressplen, solsenger, tv-stue, aircondition og flere bad, så det ble en ordentlig luksusferie! Det var gull å ha basseng når gradestokken viste opp mot 40 grader.

Vi lå ikke bare ved bassenget og latet oss, men fikk tid til å dra på market og se ulike byggverk fra romertiden. Vi lærte om vannavløpssystemet til de som bodde i byen Nîmes, og de var virkelig forut for sin tid. Jeg skrev litt mer om det her.

Pont du Gard

Leiehus i Frankrike

5. Kragerøfest

Jeg hadde to uker hjemme etter Frankrike-turen, før det bar av sted igjen. Øystein kjørte meg til Langesund, og så tok jeg ferge derfra til Portør, der jeg har hytte. Jeg hadde nemlig bestemt meg for å dra på Kragerøfest, ganske impulsivt. Jeg fikk med meg en venn, som også har hytta i Portør, og dama hans, så dro vi alle tre på den eneste festivalen for meg i år.

Kragerøfest holder til på Gunnarsholmen i Kragerø, og de hadde klart å få det til ordentlig bra! Jeg var der bare på fredagen, men de som spilte da var Unge Ferrari, OnklP, Bendik, Bernhoft og Morten Ramm hadde Live Podcast. Vi fant oss en gigantisk, blå pute som vi satt på under mesteparten av festivalen, og på slutten sto vi alle og danset løs. Det var ekstra stas å bli hentet av lillebroren til en venn i båt etter festivalen, og få litt frisk sjøluft før leggetid.

6. Portør

Jeg tilbragte to deilige uker i mitt ferieparadis Portør. Late dager gikk til båtturer, bading, dykking, soling, middag på brygga, gode venner, familie, rips med vaniljesaus og pils på pensjonatet. I verdens vakreste omgivelser følte jeg på total avslapning og ekte feriefølelse.

Portør

7. Vest-Agdermuseet – D/S Hestmanden

Mens vi var i Portør ble vi invitert med min tante og onkel til å dra og se Hestmanden, et frakteskip som ble brukt under 2. verdenskrig i de farlige konvoiene. Å lese om ekte historier, se ekte bilder og høre intervjuer var veldig sterkt. De norske krigsseilerne var ikke soldater, men det de bidro med under krigen var jevngodt med en million soldater, ifølge Churchill. De var vanlige folk som dro på jobb, og som kjempet til vi var i mål og krigen var vunnet. De måtte leve under konstant frykt for å bli beskutt og torpedert av fienden, og utrolig mange døde. Overlevelsesraten var vanligvis 80%, men dersom man befant seg i maskinrommet var det så lavt som 20%.

Min egen farfar var krigsseiler, og var preget av det for livet. Jeg fikk aldri møte han, men har hørt historien hans. Han var ikke på Hestmanden, men på flere lignende skip. Det er kanskje litt derfor at jeg ble ekstra preget av å være på båten. Og se hvordan de levde der. Og å høre om de unge guttene som ga livet sitt der. Og å høre historiene til de som overlevde, som mistet så mange nære rett foran øynene på dem. Det var veldig spesielt.

8. Jondal

Rett etter Portørferien var over dro vi av sted på roadtrip til Øystein sitt ferieparadis. Idylliske, lille Jondal ligger langs Hardangerfjorden i Hordaland og er definisjonen på en Vestlandsdrøm. Hytta deres ligger perfekt til med stor hage, epletrær, ripsbusker og plommetrær. 10 minutter unna i gangavstand er det badeplass og volleyballbane, og ferien her var definitivt den mest aktive i sommer. Det ble bading, volleyball, joggetur og spaserturer. Her spiste vi gode måltider med dessert hver dag og med noen vinglass til.

JondalJondal

9. Trolltunga

Vi avsluttet Jondalturen med en av sommerens aller største opplevelser. Vi klarte å gå og bestige Trolltunga! Jeg er faktisk sykt imponert over meg selv, for det var en ordentlig tung tur, og jeg tror ikke jeg har hatt så vondt, men vært ved så godt mot noen gang. Jeg klarte å kose meg hele turen. Det var så magisk og vakkert! Les full rapport og se bilder her.

10. Bergen

Etter Trolltunga dro ferden videre til Bergen, der Øystein kommer fra. Der gikk mesteparten av tiden til å besøke venner og familie av han, og vi rakk å catche opp med utrolig mange på kort tid! Vi rakk også å ta en mini-tur på et av de små fjellene i Fana og besøke sentrum av byen. Det var en veldig fin tur, og det regnet i tradisjonell vestlandsstil ☂︎ Vi kjøpte faktisk en paraply, men den glemte vi igjen… Buhu.

11. Dale i Sunnfjord

Vestlands-roadtripen vår avsluttet ved 80-årsdag for bestemoren til Øystein i Dale. Familien hans hadde lånt en kjempesøt hytte ved vannet, så da vi kom dagen før bursdagen, spiste vi reker ute på den store verandaen.

Jeg syns det er fint å besøke plassene der slekta til Øystein bor og kommer fra, jeg føler vi blir bedre kjent og nærmere hverandre av det. Jeg elsker å høre historier om hva han gjorde der som barn og hvordan han hadde det.

Ferge

Det har vært en veeldig begivenhetsrik sommer, og da har jeg ikke engang talt med alle besøk, vinkvelder med venner, grillinger, soling i hagen, is på jobben, kosekvelder hjemme, fjellturer og andre deilige sommerting.