13 tips til bedre arbeidsmiljø

Nå har den fine arbeidsplassen min blitt sertifisert som “Great place to work” for andre år på rad! Vi scoret kjempehøyt på alle de ulike punktene, og for punktet “Fellesskap” scoret vi 100% på absolutt alle punktene, noe som betyr at samtlige som har tatt testen har avgitt det høyeste mulige alternativet.

“Great place to work” jobber med at virksomheter skal bli gode arbeidsplasser, og sertifiserer de som markerer seg som bra steder å jobbe. Det har vært veldig fint for bedriften vår å få det på papiret at vi er et bra sted å jobbe, for samtlige er jo veldig glad i arbeidsplassen!

Derfor tenkte jeg at jeg skulle dele litt tips til andre om hva vi gjør som bedrift for å oppnå det gode arbeidsmiljøet vi har, og som gjør at man gleder seg til å komme på jobb på mandagen. Jeg fikk litt hjelp av min gooode kollega Caroline til å skrive dette innlegget.

Great place to work skilt

Tips til bedre arbeidsmiljø

1. Gi hverandre ros og anerkjennelse

Dersom noen har gjort en god jobb, så fortjener de å høre det. Løft hverandre opp istedenfor å trykke hverandre ned. Absolutt alle er tjent med at kollegaer og ansatte får en boost når de har gjort noe bra.

 

2. Fleksibel arbeidshverdag

Det å ha mulighet til å styre vår egen hverdag hjelper oss mye. Det å kunne flekse på tid hvis det trengs, eller ta hjemmekontor på dager det kanskje kniper litt hjemme, det gir så mye albuerom og ro. Hos oss er det aldri noe problem å ta seg en dag på hjemmekontor om formen ikke er 100% eller man får besøk av en elektriker. Det er lett å få seg fri til ferie, eller dra litt tidligere hjem en fredag ettermiddag.

 

3. Aldri vær redd for å feire

Om noen har bursdag; kjøp kake. Om vi har lansert en ny nettside; kjøp kake. Om vi har slått nye rekorder; kjøp kake! Eller stek vafler. Det finnes mange koselige måter å ferie ting på, men husk på at det burde bli gjort! Ta ansvar og samle alle sammen til felles kake om det er bursdag eller andre ting. Ta den pausen med resten av gjengen.

 

4. Ta en kaffe-pause

Alle trenger en pause i mellom slagene, og hos oss er det aldri noe problem om man trenger å tenke på noe annet enn jobb for noen minutter. Det er godt å være litt sosial, og det er spesielt koselig om man plutselig får besøk av kunder, venner eller familiemedlemmer.

 

5. Ha fine omgivelser

Det er motiverende med et fresht kontorlandskap, med bilder på veggene, friske planter og pynt til jul og påske. La det bli personlig på pultene, handle inn frukt til fellesskapet og ikke minst: ha ordentlig utstyr i orden. Det er spesielt viktig å ha en ordentlig god stol.

6. Ha eierskap til prosjektene

Dette er veldig viktig for å føle seg viktig i en bedrift. Dersom man ikke selv føler at man har ansvar for prosjektene, så er det veldig vanskelig å finne motivasjon til å gi det lille ekstra for den også. Og når alle er fornøyd med egen innsats i prosjekter, så gir det utslag på trivselen ellers og.

 

7. Ledelse som ser de ansatte

Vi er så heldige som har en veldig flat struktur i bedriften. Det er så lett å bare gå inn på kontoret til sjefen og si akkurat hva man syns om forskjellige ting og fortelle hvordan man har det og føler det. De ansatte her føler seg sett og hørt, og føler man blir tatt seriøst. Vi er veldig heldige med ledelsen her og har verdens beste sjef!

 

8. Sammenkomster utenfor arbeidsplassen

Vær flinke til å gjøre morsomme ting utenfor arbeidstid. Bare nå i høst har vi hatt gocart-turnering, flere lønningspilser og spilt bowling. Vi har også begynt å ta initiativ til å spise ute én gang i uka i lunsjen, for å komme oss ut av kontorene og få litt nye impulser.

 

9. Ta initiativ til koselige ting

Vær proaktiv med å få koselige ting gjort på jobben. Hent en kopp kaffe til kollegaen din, kjøp inn frukt, lag vafler, hjelp med å rydde opp noe, ta ut av oppvaskmaskinen. Ser du at en annen kollega er spesielt stressa, så tilby hjelp. Etterhvert vil andre også henge seg på. Man får gjerne mye igjen for å gi til andre.

 

Elise og Jørgen som står foran to reklameplakater for aplia

 

10. Lytt til andre, gi tid og hjelp

Vær tålmodig i samtale med hverandre, prøv å forstå istedenfor å hiss opp en sint diskusjon. Det er helt greit å være uenig i forskjellige ting, men ha respekt for hverandres meninger likevel. Gi hverandre tid og hjelp til ulike ting. Ikke vift hverandre vekk om noen ber deg forklare noe for dem.

 

11. Ha fordeler som gir trygghet

Med gode fordelsordninger skaper du også trygghet på arbeidsplassen. Ha gjerne fordeler i form av livsforsikringer, helseforsikringer og gode pensjonsordninger.

 

12. Ha utfordrende nok oppgaver

Om man ikke føler seg noe utfordret på arbeidsplassen er det også vanskelig å oppnå mestringsfølelse. Og det er såå viktig at man som menneske føler at man utvikler seg. Det blir fort dårlig stemning om man føler man bare står på stedet hvil.

 

13. Ha definerte verdier

Vi jobber mye med verdiene våres, for at alle i bedriften skal huske på dem og for at vi skal passe på at vi jobber mot dem konstant. Vi hadde en hel dag avsatt til å jobbe med verdiene våres og finne ut hva fellesskapet følte definerte oss som bedrift.

 

En penn med "Aplia" og en PC

8 thoughts on “13 tips til bedre arbeidsmiljø

  1. Vi har en bamse som bytter kontor en gang i måneden. Den som har den, velger hvilken kollega som skal ha den neste måned, og sier noen hyggelige ord til sin kollega mens vi spiser frokost!

  2. Det høres ut som dere har altfor god tid på jobb, hjemmekontor, kaffepauser og kosemøter😱

    1. Det handler om å ta seg tid til de små pausene innimellom 🙂 Hvis vi trives på jobb, så jobber vi også bedre. Det vil si at vi produserer bedre og raskere om vi har disse sosiale pausene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top