DIY

Verandahageprosjekt: Oppdatering!

Verandahage

I starten av mars skrev jeg et innlegg med plan for verandahagen, og viste fram bilder av tomatplanter plantet tett i tett, i små bokser. For første gang har jeg faktisk gjort litt grunnarbeid før planting, slik at jeg kanskje endelig kan få dyrket egne tomater. Jeg har også forhåndssådd basilikum, paprika, persille, gressløk og sitronmelisse.

Bullet journal: balkong-hage plan

Nå som april kom var det på tide å følge planen om å sette ut gulrot, plantet i en stoor potte. Mitt problem er bare at jeg ikke evner å vente til mai med å sette ut mye av det andre jeg sådde i tillegg.. Gressløken er grei, den trengte jeg faktisk ikke å så på nytt i år. Fjorårets gressløk har vokst seg tykk og fin siden mars, og tåler all slags vær. Når temperaturen var på topp i april, og sola skinte hver dag, klarte jeg ikke dy meg. Jeg har nå plantet ut basilikumen og persillen, og jeg har sådd frø med sitronmelisse og dill.

Alle tomatplantene jeg hadde innendørs sluttet på et tidspunkt å vokse, og jeg har derfor i et desperat forsøk på å få de til å leve valgt å sette dem utendørs, slik at de skal få tilgang på mer sol.

VerandahageVerandahageVerandahageVerandahage

Men så har jeg hatt et par store problemer.

Problem 1: April er nå en gang april. Svingete i temperatur.

Så allerede har all basilikumen jeg plantet innendørs dødd. De små tustene du kan se på bildene er ikke lenger 😭. Men jeg håper at frøene har overlevd og at det snart kan spire opp noen små basilikumkvister. Persillen ser heldigvis ut til å leve fortsatt. Det samme kan jeg ikke si om tomatene, som alle har visnet enda mer enn før. Så det ser ikke ut til at jeg kommer til å få til tomater i år heller. Jeg valgte å ta sushi-boksen med tomater inn igjen, slik at ikke alle skulle fryse ihjel, så vi får se om de klarer seg. Høyst tvilsomt! Men da har jeg i hvertfall prøvd.

Problem 2: Katt.

Dette lille monsteret har som vendetta å tisse og bæsje så mye som overhode mulig i blomsterkassene mine. Foreløpig har jeg klart å holde henne unna kassen med gressløk, persille, basilikum og sitronmelisse, men den andre ser det dårlig ut for. Alle frøene med dill er gravd opp og kastet rundt i kassa.

Det er ikke så lett, for verandaen er det eneste stedet utendørs Luna er trygg, og hun elsker å være der. Men når hun skriker desperat etter å gå ut, og det første hun gjør er å fyke bort til kassa, så er det ikke annet å gjøre enn å nekte henne. Og det verste er at når hun først får det til, og jeg tar henne på fersken, da blir hun så hyper at hun spurter inn i stua mellom beina mine, hopper opp i sofaen, videre til senga vår og avslutter med gjestesenga. Med de mest møkkete potene i historien. Så alle som mener at katter er onde: dere har helt rett.

Bengalkatt og verandahageBengalkatt og verandahageBengalkatt og verandahageBengalkatt og verandahageBengalkattBengalkattKatt

Fått spindelvev i brynværhåret. Fortjent.

Men vi får nå se hvordan det kommer til å gå. Jeg har i hvertfall gressløk, og jeg krysser fingrene for at mai blir en bedre måned å plante! Det er jo som regel en ganske dårlig idé å starte utplantingen allerede i april. I tillegg må jeg skaffe en hønsenetting eller noe, slik at jeg kan holde udyr utenfor plantekassene mine.

Jeg lager forresten skilt av gammel papp som er klippet opp. Mye billigere enn å kjøpe pinner eller skilt.

VerandahageVerandahageVerandahage

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top