DIY – Bygge spisebord

DIY - Ferdig spisebord

For dette spisebordet har vi brukt oppskriften til Hvite Linjer, så jeg skal ikke ha på meg noe cred for planene eller arkitekturen her. Da jeg fant oppskriften deres holdt det ikke bare å bruke det som inspirasjon, jeg måtte lage DET bordet.

Planen var først å skaffe benbukker (bordbein) brukt på finn.no, men etter å ha browset finn ETT ÅR etter noen fine, så ga jeg det opp. Da gikk vi for en ganske billig og fin bordramme fra VidaXL, men den var ødelagt da den kom fram og generell i dårlig kvalitet. Etter å ha kranglet med kundesupport i lang tid (de prøvde å tilby meg 100kr for en ødelagt vare som kostet 1300kr) fikk jeg levert de tilbake og browset videre. Klok av skade gikk vi for noen dyrere, men de fineste beina fra Hay, som også var brukt i oppskriften. Jeg har sett på de helt fra jeg begynte tanken på å bygge eget spisebord, men har tenkt at det er unødvendig å bruke 1800kr (eller over 2000kr som de vanligvis koster) på et par benbukker. Nå angrer jeg ikke overhodet. De er så solide og stødige, og i motsetning til de fra VidaXL kan de ikke bøyes og tøyes. I tillegg ser de best ut av alle jeg har kommet over.

Så da ble bordet vårt nesten en tro kopi av bordet fra Hvite Linjer!

Bildene er litt rotete, fordi alle er tatt midt i byggeprosess. Tro meg, det dukker nok opp flere bilder av bordet etterhvert.

DIY - Ferdig spisebord

Utstyr

🔨 Bordbein av valgfri type. Vi valgte disse.
🔨  To furuplater i målene 2400x500x18mm. Vi kjøpte disse.
🔨  Mellomgrovt og fint sandpapir. Vi kjøpte disse.
🔨  Malekoster
🔨  Whitesprit til å rense malekostene
🔨 Hvit panelbeis. I oppskriften bruker de panellakk, men jeg vet ikke om det er forskjell på dette? Vi hadde rester av denne igjen etter jeg bygde TV-benken.
🔨 Avkapp eller lester til å bygge en ramme under bordet, slik at det blir stødigere. Vi brukte restmateriale fra plattingen.
🔨 Skruer som er lange nok til å gå gjennom avkappet eller lesterne, men korte nok til å ikke gå gjennom bordplaten. Mål selv, hehe. Skruer til beina fulgte med benbukkene.

Sandpapir ligger på hobbyplate

Fremgangsmåte

  1. Legg hobbyplatene på beskyttet underlag og helst litt i høyden. Jeg bruker noen gamle grønnsakskasser for å få platene opp i høyden
  2. Puss platene godt med mellom-grovt sandpapir over hele. Begge overflatene og alle kantene skal pusses så godt at du skal kunne dra hånda over alt uten å være bekymret for å få flis.
  3. Puss deretter platene med fint sandpapir, like grundig som med det grove.
  4. Vask platene godt, slik at de er frie for alle sandkorn.
  5. Når de har tørket kan du beise det første laget. Følg instruksjonen på spannet for å vite hvor lenge du må vente mellom hver gang du har et nytt strøk. Det er viktig å være veldig grundig når du beiser, og dra beisen ordentlig ut i treverket. Jobb deg inn i alle riller og sprekker. For oss holdt det med to lag, og vi syns det ga det mest perfekte resultatet. Men ønsker du flere lag er det jo bare å kjøre på.
  6. Når beisen var ferdig tørket flippet vi platene, slik at den styggeste siden kom opp. For la oss være ærlig, det er alltid én side som er styggere enn den andre på slike plater?
  7. For at bordet skal tåle mer på midten la vi to lange avkapp-biter på langs på hver av platene. Og for at de skal holde bedre sammen la vi tre kortere avkapp-biter på tvers over, mellom de lange. Se bilde lenger ned.
  8. Vi skrudde til slutt på beina 60cm inn mot midten fra endene og deretter flippet vi bordet. Og voila! Plutselig var det fiks ferdig etter en hel dag med arbeid.

DIY spisebordHobbyplater ligger på benbukkerEn hobbyplate er lakkert og en er ikke

Resultat etter én runde med beis på venstre plate

Det er bygd en ramme på hobbyplaten. Tre korte planter på tvers og to lange på langsDet er bygd en ramme på hobbyplaten. Tre korte planter på tvers og to lange på langs

Vi planlegger å skru på en liten metallplate på midten av hver ende, slik at bordplatene er enda bedre festet til hverandre på endene. Det tror jeg kommer til å bli veldig bra!

DIY - Ferdig spisebordDIY - Ferdig spisebordDIY - Ferdig spisebordDIY - Ferdig spisebordDIY - Ferdig spisebordDIY - Ferdig spisebordDIY - Ferdig spisebordDIY - Ferdig spisebordDIY - Ferdig spisebordDIY - Ferdig spisebordDIY - Ferdig spisebordDIY - Ferdig spisebordDIY - Ferdig spisebord

Ble det ikke fiiint? Vi er sykt fornøyde!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top