DIY

Bullet journal: Plan for hagen

Bullet journal: balkong-hage plan

Et av målene mine for februar var å lage en ordentlig plan for balkonghagen, altså plantekassene på terassen. Det viser seg nemlig å være greit at man begynner tidlig, for noen frø kan man så innendørs allerede i februar! Så jeg gjorde en genistrek i år, som jeg aldri har gjort før: jeg googlet hvordan man skulle stelle med de ulike plantene. For eksempel kan tomat såes inne allerede i februar, men burde ikke plantes ut før i mai! I tillegg burde den bli sådd i enten grønnsaksjord eller såjord. Og hvitløk skal man visst ikke så før i september, og man får ikke høstet den før i august..

Så dette er hva jeg fant ut:

Bullet journal: balkong-hage plan

(For å se hele tabellen må du åpne siden i browser. Blogg.no stripper visst vekk css jeg legger inn for å få scroll på tabellen)

Grønnsak/Urt Så innendørs Så utendørs/sett ut Høst inn Jordtype
Tomat Februar – April Mai – August Juli – September Grønnsaksjord / Såjord
Løk April – Mai April – Mai August – September Hagejord
Hvitløk September Ikke sett ut August All jord
Persille Mars – April Mai – August Mai – September All jord
Sitronmelisse Mars – April Mai – August April – September Såjord
Basilikum Februar – Mai Ikke sett ut April – September Såjord
Gressløk Februar – April April – Juli April – September Såjord
Gulrot Ikke så inne Mars – August April – August All jord
Potet Januar – Mars April – September Januar – Desember All jord
Ruccola Ikke så inne April – August April – September All jord

Bullet journal: balkong-hage plan

^ Boka har allerede fått jordflekker.

Jeg har satt opp en ish plan for hvor de ulike plantene skal plantes ut, slik at jeg har oversikt. Et problem jeg har hatt tidligere år er at jeg glemmer hva jeg har plantet hvor. Potet, gulrot, løk og mynte er skilt ut for seg. Grønnsakene fordi de skal få plass til å vokse i jorda, og mynten fordi den sprer seg som ugress og dreper alt den plantes med. Jeg hadde en FULL myntekasse i fjor, fordi jeg satt ut én butikk-mynte i plantekassa.

Bullet journal: balkong-hage plan

Frøposene oppbevares sånn her:

BalkonghageBalkonghage

En gammel sushiboks ble et fint minidrivhus. Jeg la et gammelt koppehåndkle under alle pappkoppene, slik at de kan trekke til seg vann nedenfra. Da er det lettere å holde jorda fuktig konstant, og det er ikke så farlig om jeg glemmer å vanne dem et par dager.

BalkonghageBalkonghageBalkonghage

Denne mynten ser kanskje pjusk ut, men bare vent til røttene har fått festa seg i jorda og den får litt sol! Da tipper den den kommer til å forplante seg ut i hele potta og vokse fine, nye kvister med mynte, slik den i urtekassa gjorde.

BalkonBullet journal: balkong-hage planghage

I denne potta har jeg puttet noen gamle, uspiselige poteter som hadde blitt liggende i skapet så lenge at de har begynt å gro lange røtter. Det tok bare et par dager, så hadde de begynt å spire! Poteter er gøy, og jeg lurer på når jeg kan begynne å høste dem, og OM jeg i det hele tatt får begynt å høste dem.

BalkonghagePoteterPoteter

Fikk du litt inspirasjon til egen balkonghage?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top