Rapport fra årets påskelam

Påskelam

Så ble det påskelam i år og! Hele tirsdag kveld i påskeferien ble brukt til å gjøre klart alt som kan gjøres klart på forhånd til et slikt måltid. Jeg lagde blomkålpuré og smørsaus til forretten, og pastinakkpuré til hovedretten. I tillegg skrelte jeg og kuttet opp alle grønnsakene som skulle bakes i ovnen, slik at alt var klart. Til slutt ble det laget en marinade og lammet fikk ligge i fram til dagen etter. Det er faktisk mitt beste tips; å lage ALT som smaker like godt dagen etter, og som du bare kan varme opp rett før servering, dagen før. Det gjorde det lett som ingenting å servere påskelam med både forrett og hovedrett (og kake til dessert).

Menyen besto av scampi med blomkålpuré, en slags smørsaus, fenalår og dill på toppen til forrett (denne oppskriften, men med fenalår istedenfor bacon, scampi istedenfor kamskjell, og der jeg har helt en liten skvett hvitvin på scampien under steking). Deretter var det lammestek til hovedrett, med pastinakkpuré (denne oppskriften, men jeg la til et par gulrøtter), mandelpoteter, ulike bakte rotgrønnsaker og rødvinssaus. Jeg lot være å sile rødvinssausen, for jeg syns alt jeg tilsatte i den var så godt sammen med lammet. Så hvorfor kaste det? Til slutt spise vi opp bursdagskaken min til dessert!

Vi ble sittende og skravle i en evighet, og måtte etter oppvasken trekke til sofaen for å prate videre. Det er så rart at man kan bo så mye oppå hverandre og føle at man er litt “utpratet” sammen, men likevel ha så voldsomt mye å si når flyten bare er i gang.

Det var en glede å innvie bordet med et skikkelig påskemåltid, og det viste spesielt hvor mye man kan kose seg selv om man bare er to.

PåskelamPåskelamPåskelamPåskelamPåskelamPåskelamPåskelamPåskelamPåskelamPåskelamPåskelamPåskelamScampi med blomkålpuréScampi med blomkålpuréPåskelamPåskelamPåskelam

One thought on “Rapport fra årets påskelam

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top