DIY

Urtehage – Status etter 2 uker

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har begynt med urtehage igjen! Jeg hadde en del urter i sommerferien, som alle sammen dessverre døde av vannmangel. Det er nemlig litt styrete å holde urter, for de dør jo av å bare gå noen dager uten vann. 

Da jeg var på Plantasjen for noen uker siden for å kjøpe frø til kattegress, var det tilbud der du fikk 10 frøposer for 100 kr. Siden én frøpose koster 20-40 kr slo jeg til og kjøpte ti. Jeg plantet ut alle i små papp-kopper, og foreløpig ser det ut til å vokse fram små spirer på de fleste. Noen er jeg fortsatt veldig skeptiske på om kommer til å vokse opp eller ikke, men krysser fingrene. 

Bildet ovenfor er før-bildet, da jeg nettopp hadde plantet ut førene. 

 

Frøene jeg har plantet:

– Paprika

– Tomat

– Ruccola

– Markjordbær

– Peppermynte

– Rosmarin

– Chili

– Spirer

– Gress

– Dill

– Persille

I tillegg hadde jeg sitronmelisse og gressløk fra før (de som står i kurven) 

 

Status etter to uker:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Paprika, tomat og ruccola.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Markjordbær, peppermynte og rosmarin. Her er det bare rosmariene som har fått én liten spire.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Chili, spirer og kattegress.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Persille og dill.

 

Jeg gleder meg til jeg kan begynne å høste av alt jeg planter. Snart må jeg kanskje plante ut alt i større potter, da får jeg gå ut og kjøpe like som jeg har før fra IKEA eller lignende. Der er de så billig! Og så kan de males i forskjellige kule farger etterpå. 

Q: Har du prøvd å plante ut urter og lignende?

12 thoughts on “Urtehage – Status etter 2 uker

  1. Jeg prøver stadig å plante ting, men ofte så dør mine planter >) Allikevel så gir jeg meg ikke og prøver nok igjen til våren.. Lykke til med dine planter, jeg håper de vokser seg store og fine 🙂

  2. Så utrolig spennende, blir morsomt å følge med å se om du får det til! 🙂 Jeg lagde meg bærhage i år jeg, å de skal snart dekkes til av bjørk og bark så de holder seg igjennom vinteren! 😀

  3. Guro: Tusen takk 😀 Jeg har funnet ut at trikset er å ha de et lyst sted og å vanne dem HVER dag! Mye styr altså, haha! Krysser fingrene for at de blir bra 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top