Tomatplantas foreløpige liv

Tomatplante

Såå i vår fikk jeg en liten tomatplante av Elisabeth, siden de jeg hadde plantet selv hadde dødd alle sammen (hehe) og hun hadde en del ekstra. Den ble satt rett i plantekassa der den fikk vokse og gro. Vi var en del borte på ferie i flere uker av gangen, og hadde den ikke stått i en såppas stor kasse der kan kan hente inn mye vann, så hadde den nok ikke klart seg like bra. Men i kassa har alle plantene klart seg veldig bra, sammenlignet med alle plantene som har stått utenfor den.

TomatplanteTomatplanteTomatplanteTomatplanteTomatplante

Da vi kom hjem i sommer etter et par ukers ferie hadde den plutselig gått fra en søt, sjarmerende plante, til en stor busk. Hvem skulle tro at en liten cherrytomatplante blir så stor? Og nå har jeg fått vite at den skal bli enda større. Den kan faktisk vokse seg nesten en full takhøyde om jeg har den i mange nok år!

Siden juli har den forsynt oss med deilige tomater, og det forsetter å gro nye. Greinene bugner over av kommende tomater, og når de er passe røde kan jeg plukke dem og enten spise dem direkte eller bruke dem i mat.

Men det har begynt å bli kaldt om nettene, og jeg synes egentlig det er trist å bare skulle la tomatplanta dø nå som den har blitt så stor. Så jeg gravde den opp og tok den med inn. Så får vi se om den trives like godt inne som ute! Og om den i det hele tatt overlever en vinter her. Krysser fingrene for maaange tomater framover.

TomatplanteTomatplanteTomatplanteTomatplanteTomatplanteTomatplante Og så har jeg på tampen et spørsmål: Hva skal jeg gjøre med denne dumme paprikaplanten? Den har ikke trivdes i sommer i det hele tatt, og har enten hatt for mye eller for lite vann i månedsvis. Men det har dukket opp noen små tomat-lignende frukter på den. Så… er dette egentlig en tomatplante, der et lite frø klarte å konkurrere ut alle paprikafrøene jeg la i jorda? Og hva gjør jeg med den nå? Den er jo så skrall og sliten… Tips tas imot med takk!

Paprikaplante

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top