Roadtrip 2020 – Høydepunkter

Astruptunet

Vi har vært på litt av en rundttur, og kjørt nesten 2000km de siste dagene. Jeg har fått se alt mulig fra barndomshjemmet til farmor til kjente landemerker. Som en slags kjapp oppsummering har jeg prøvd å lage en høydepunktsliste.

Høydepunkter fra vestlandsroadtripen

Steder vi har vært innom

• Skedsmo

• Fana i Bergen fra Nubben

Gausdal

Varmeste dag

Vi tilbragte den varmeste dagen på turen i bilen fra Trondheim til Lillehammer. Heldigvis var det fortsatt varmt da vi kom fram, så vi fikk nyte mye av sola likevel!

Varm dag i bilen

Lengste natts søvn

Etter en hel dag med klatring og gåing i fjellene var kroppen rimelig utslitt på teltturen vår i Sunnmørsalpene, og på vårt forsøk på å nå toppen av Slogen (mer om det i et senere innlegg). Da vi kom ned til campen lagde vi middag, hadde litt quiz, solte oss i kveldssolen, men søvnen tok oss allerede i åtte/ni-tiden. Det utrolige var at jeg sov nesten sammenhengende fram til rundt ni neste morgen. Jeg kan ikke huske sist jeg sov så godt og så lenge. Det var lite vind, lett sildring av vann fra bekken ved siden av oss, ingen mennesker i nærheten som lagde lyder og temperaturen var perfekt.

Telt i sunnmørsalpene

Korteste natts søvn

Vi valgte å ha en overnatting på Atlanterhavsveien istedenfor i Molde som originalt var planen. Det er jeg veldig glad for, for det var et nydelig sted å sette fra seg bilen og tilbringe natten. Men å sove i bil var litt trangere og mer ukomfortabelt enn først antatt. Det var bare plass til 1,3 liggeunderlag (ja, ett liggeunderlag og en tredel av et til). Så vi lå trangt og ganske ukomfortabelt. I tillegg er det en veldig trafikkert veg, også på nattestid, så det var mye bråk. Men du, for en vakker plass å våkne opp!

Kveldmat på Atlanterhavsveien

Beste bok

Jeg og Øystein har fått hele roadtripen reddet av quizboka han fikk av Elisabeth og Maren til bursdagen sin. Det er en quizbok fra Outland med temaer man gjerne ikke får på “vanlige” quizer, litt typiske nerdete spørsmål. Vi er så dårlige, haha. Det har vært kategorier der vi ikke har klart et eneste spørsmål, mens noen der vi klarer ganske mange. Men det har ikke vært én kategori der vi har klart alle spørsmålene. Det kommer alltid et spørsmål om navnet på en forfatter eller en karakter fra en anime og ødelegger.

Boka har vært med oss høyt og lavt, og vi drar den fram når vi vil gjøre noe annet enn å prate og høre på musikk. Det er faktisk veldig koselig!

QuizbokQuizbok

Vakreste skåleplass

I solnedgangen på Atlanterhavsveien. Ja, bilen er parkert for natten altså.

Rødvinsskål på Atlanterhavsveien

Vakreste soveplass

Like ved Patchellhytta på vei opp til Slogen fra Øye. I Sunnmørsalpene. Sykt tungt å komme seg opp dit, men veldig verdt det!

Beste beslutning

Vi valgte å ikke fullføre toppturen til Slogen, og snudde 400 høydemeter fra toppen. Slogen er toppen som er bak meg på bildet her:

Diggeste måltider

• Pannekaker til frokost på telttur
  • Toast til frokost på Atlanterhavsveien
  • Sushi på Sabrura i Trondheim
  • Meksikansk mat på Taqueros i Trondheim

Pannekake i Sunnmørsalpene

Mest slitsomme

Vi klatret/gikk 900 høydemeter da vi skulle prøve å komme oss opp på Slogen. Men å gå ned igjen skulle vise seg å være enda tyngre. Beina begynte å skjelve etter ca. 100 høydemeter, og det brant i dem hele veien ned.

Mest eventyrlige

Vi stoppet innom en liten eventyrverden på vei til Loen, som heter Astruptunet. Nikolai Astrup (maleren, ikke politikeren) bygde det selv og bodde der på starten av 1900-tallet. De fleste bildene hans er malt i dette området.

Astruptunet

Koseligste sitteplass

Vi har sittet mange koselige steder, men jeg må trekke fram den kvelden vi hadde i Loen, kvelden før vi skulle på topptur. Etter vi hadde satt opp teltet vårt tok vi med oss et par øl og trakk oss vekk fra campingplassen. Vi fant en veldig fin molo, og der ble vi sittende og prate og drikke for oss selv. Det var veldig idyllisk i kveldsmørket.

Loen

Største kikkert

Denne super-stalker-kikkerten i Kristiansund. Skulle gjerne hatt en slik hjemme, så jeg kunne fulgt med på alle naboene.

Kristiansund

Mest spektakulære bygg

Jeg har hørt mye fint om Nidarosdomen, men aldri i verden om jeg hadde sett for meg at den skulle være så spektakulær. Jeg ble helt målløs av alle detaljene på kirken. Hver eneste lille statue er forskjellig med sine egne særpreg, og det er engler, demoner og mennesker over alt på den. Det var stoort.

Nidarosdomen

Fineste parkeringsplass

Denne lille parkeringsplassen på Atlanterhavsveien.

Atlanterhavsveien

Vakreste tursti

Igjen på Atlanterhavsveien!

Sommerens adrenalinkick

Vi fikk prøve ATV-en til storebroren min Jonas da vi besøkte han i Gausdal (utenfor Lillehammer). Det kilte godt i magen da den ble dratt opp i fart! Jeg trodde den skulle svinge av og krasje hele tiden, men den var veldig solid.

Firehjuling

Beste dessert

Vi fikk hjemmelagde, belgiske vafler da vi besøkte et vennepar i Bergen. De var helt syykt gode! De har faktisk vafler hver eneste søndag. En veldig koselig tradisjon!

Vafler

Det er såå deilig å være hjemme igjen, og ha noen feriedager til gode her hjemme. Har du fortsatt ferie?