Pakke ned vinterklær og redde bod-tøy

Pakke ned vinterklær

Mus i boden skapte litt hodebry da jeg forrige måned skulle pakke ned vinterklær. Det var nemlig da jeg oppdaget den vonde lukta samtlige klær hadde fått av å ligge der, uten å være pakket inn i forseglede bokser. Ugh. Men nå føler jeg at jeg har kommet godt i gang med “den store oppryddingen” og “det store redde-gamle-klær-og-ting-prosjektet”.

Pakke ned vinterklær

Pakke ned vinterklær

Den store oppryddingen

“Den store oppryddingen” har jeg kalt prosjektet mitt som går ut på å rydde i boden. Per dags dato ligger det MYE ting der inne. En del ble bare plassert der da vi flyttet hit, og har fått stå siden. Jeg gruer meg for eksempel til å åpne posen med alle barndomsbamsene mine og sjekke ut deres tilstand. Jeg vet ikke om jeg kan takle at de må gå, heh. I boden har det vært oppbevart barndomstegninger, skolebøker, vinterklær vi ikke fikk bruk for i år, sommerklær, turutstyr, vintersportutstyr, sykler, oppussingsredskaper (maling, koster, skruer, pussepapir etc), gamle russeklær og generelt mange ting.

Nå går prosjektet ut på å ta nesten alt inn og sortere det:

  • Hva er ødelagt og må kastes?
  • Hva er ødelagt og må fikses?
  • Hva skal beholdes?
  • Hva skal selges?
  • Hva skal kastes?
  • Hva skal ryddes tilbake i boden, i tette bokser?
  • Hva skal bli igjen i huset og blir satt i et nytt system?

Mine beste venner til dette prosjektet er Clas Ohlson sine bokser og Øystein sin mannekraft til å bære esker opp på loftet. Det er nemlig litt tungt, siden man må bære dem over hodet. Til nå har jeg bestemt at vinterklær skal opp på loftet og skolebøker og gamle fotoalbum skal få komme inn i varmen. Gamle russeklær og et par klesplagg som nå bare kommer til å bli brukt på tur/fisking/oppussing skal få bli værende i boden, så lenge de er forseglet for både mus og edderkopper.

Pakke ned vinterklærPakke ned vinterklær

Det store redde-gamle-klær-og-ting-prosjektet

Dette prosjektet er det aller mest krevende. Ikke bare fordi det er slitsomt å vaske så mye klær og ting, skrubbe, styre, google og vaske mer. Men også fordi man får enormt dårlig samvittighet over å ha ødelagt så mye brukbart.

Dette gjorde jeg for å redde klær med mugg og mus-lukt:

  • Vasket på anbefalt varme i vaskemaskin, med litt klor blandet med rengjøringsmiddelet
  • Vasket en gang til på anbefalt varme
  • Vasket en tredje gang på 90 grader

Det meste hadde fortsatt en eim av lukt på seg etter dette, men det med minst lukt valgte jeg å beholde likevel. Siden mange av disse plaggene aldri blir brukt skal jeg i hvertfall forsøke å gi dem til Fretex, så får vi se hva de gjør med dem. Jeg har prøvd! Skjerf man har rundt halsen og i fjeset valgte jeg å kaste, i tilfelle lukta faktisk er reell mugg. Da er det ikke noen vits i å ta unødvendige sjanser dessverre. Et par plagg tålte ikke den harde vasken og ble også ødelagt. Sykt kjipt! Lærdommen er å oppbevare klær mer fornuftig, ta bedre vare på egne ting og gi fra seg det man ikke bruker tidligere. Jeg er bare altfor nostalgisk av meg, og tenker i tillegg alltid “Men det kan jo hende jeg vil ha denne om ett år eller to”.

Dette gjorde jeg for å redde vesker og bager:

  • Ga dem en omgang i dusjen hver for å få ut all rusk som var å finne
  • Noen ble puttet oppi en bøtte med klor
  • Tørket dem med en hårføner

Det er en eim av noe rart på et par av dem enda, så jeg vet ikke helt hva jeg gjør med det. Heldigvis tror jeg at de ikke tar tatt til seg for mye dårlig lukt, da de har ligget et annet sted i boden. De fleste av dem oppleves hvertfall som rene og fine nå, og de skal rett til Fretex for å få nye eiere som faktisk setter pris på dem. Den ene sekken med mest lukt beholder vi inntil videre.

En liten katteredningsvest (ikke spør) må jeg forsøke å redde med noe natron. En omgang i vaskebøtte med klor holdt ikke, men denne har tydelige flekker på seg, så jeg vet hvor jeg skal fokusere rensingen. Da er det bare å gå i gang med alle kjerringtriksene, som natron, eddik og annet.

Pakke ned vinterklærPakke ned vinterklærPakke ned vinterklær

Har du noen tips til meg? Kom gjerne med dem! Uerfaring huseier i nød her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top