Hvorfor jeg valgte å bli webutvikler

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I livet mitt har jeg hatt mye flaks, det er jeg veldig klar over. Jobben jeg har i dag er en av tingene i livet jeg hadde veldig flaks med.

Jeg visste nemlig ikke noe om yrket “webutvikler” da jeg skulle søke høyere utdanning. Jeg kan ikke huske noen kom og fortalte oss om IT-jobber i det hele tatt. De var på en måte forbeholdt de som virkelig var interessert. De “ekte” nerdene. De som ville sitte oppe hele natta og drive med data. De som ville flytte til Silicon Valley og jobbe 24/7 for å klare og skape et produkt eller få 13-timers-jobb i Google. Nei, det var hvert fall ikke noe for en som ikke hadde masse kunnskap om PC, og det var hvert fall vanskelig å leve av. Trodde jeg, da.

Yrkene som ble presentert som potensielle var ingeniørjobber (altså ikke ingeniør i noe spesifikt, det var visst bare viktig å være ingeniør generelt. For tittelens skyld..), økonom og sykepleier, det er i hvert fall de jeg husker. Så jeg tenkte jeg skulle bli noe innenfor økonomi. Det virket spennende og trygt, med gode jobbmuligheter etter endt studie.

Hjemmekontor

Likevel var det noe som traff meg da jeg kom over en enkel bachelorgrad i Bø som het “informasjonssystemer”. Med denne graden fikk man nemlig både mye kunnskap om økonomi, markedsføring og prosjektledelse, men også mye om data. Og data er jo lurt å kunne litt av uansett, tenkte jeg. Det viste seg jo å være tidenes underdrivelse.

Jeg søkte, kom inn på studiet og flyttet til Bø. Først når studieløpet hadde startet begynte jeg å kjenne på gleden med å kode hjemmesider på PC. Og det verste var at jeg hadde drevet med lignende greier da jeg og venninnen min hadde en blogg på ungdomsskolen. Da satt vi også i koden og endret på farger, på tekst og på bilder direkte i kodelayouten vår. Likevel hadde jeg aldri skjønt at det var akkurat sånn nettsider er bygget opp, og det er et yrke der du bare trenger interesse og en bachelorgrad for å kunne leve av det. Jeg skulle ønske det var blitt fortalt til meg tidligere!

Igjen var jeg veldig heldig, for det viste seg at det første året på Informasjonssystemer var det samme som første året i Informatikk, og da jeg med tiden forsto at det var data jeg faktisk syntes var gøy å drive med, da fikk jeg flytte over på det andre studiet. Takk og lov! Jeg har aldri vært mer trygg på et valg.

Elise og Jørgen som står foran to reklameplakater for apliaEn penn med "Aplia" og en PC

Mitt siste år på høgskolen fikk jeg praksisplass i den bedriften jeg jobber i nå, her i Skien. De ansatte meg etterpå, og nå har jeg vært der i tre år. Jeg lærer meg noe nytt konstant, og blir stadig vekk utfordret. Jeg har mye ansvar, jeg får være kreativ og jeg får veldig mye støtte og veiledning fra de rundt meg.

Jeg er SÅ glad for at jeg oppdaget at jeg kunne bli webutvikler, og hvor normal og fin jobbhverdagen er. Jeg elsker arbeidsplassen, kollegaene, oppgavene mine og prosjektene. Moralen er egentlig at du ikke skal forhåndsdømme en yrkesvei. Du kan jobbe med alt (nesten). Utforsk og undersøk før du velger en karrierevei, og om du angrer kan du alltid begynne på nytt!

To ansatte som arbeider med webutvikling

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top