We Are Developers 2022

Verdens største utviklerkonferanse er over for denne gang, og det har vært en vanvittig kul opplevelse! Det blir vanskelig å dra på en konferanse som topper denne, der over 250 foredragsholdere og over 8000 utviklere har vært samlet i to helspekkede dager. Det var nærmest euforisk etter to år med nedstengning, og jeg kommer til å surfe på denne jobbmotivasjonsbølgen i lang tid.

Helt fra klokken ni på morgenen var det ulike foredrag på hele 11 scener, altså 11 ulike foredrag å velge mellom til enhver tid. Hvis du trengte en pause kunne du alltid gå rundt på ulike stands og samle merch (mitt favorittsted) eller gå opp i “Food Court”, der det var et hav av ulike food trucks å velge mat og drikke fra.

Et av høydepunktene for meg var å se Håkon Wium Lie, skaperen av CSS, som er det programmeringsspråket jeg bruker mest. Det er eldgammelt (sorry dinosaurutviklere), og revolusjonerte måten man stilet nettsider på. Jeg mener at når man har skapt et språk som overlever i 28 (!!) år, så er du en legende og en guru.

Vi var heldige og fikk en prat med han etter foredraget hans, og jeg satt pris på å få snakke norsk med fremmede igjen.

På årets konferanse var vi til sammen seks kvinner fra Aplia, og jeg er så glad for å være en del av en bedrift med 20% kvinnelige utviklere. Selv om det fortsatt er lite, så er vi i hvertfall et stykke på vei, og det er deilig når det begynner å bli litt mangfold i kvinneandelen. Det er rett og slett sunt for oss!

Og det beste med hele konferansen: Merchhh. Jeg måtte kjøpe en ny kabintrillekoffert for å få med meg alt jeg hadde fått hjem 😇

Noen litt mindre erfarne konferansegåere var med meg, og jeg måtte lære dem hvordan man skulle være en skamløs merch-sanker. Mine triks er:

  1. Du trenger ikke ha en samtale med alle
  2. Hvis de insisterer på å ha en samtale, så sier du bare “I’ve already talked with you, I just forgot the merch”
  3. Vær direkte. Si “Do you have any free merch???” og “Are these freee???” Bedrifter VIL gi bort gratis ting, hvis ikke hadde de ikke hatt det med. Det er jo gratis reklame for dem at du går rundt med vannflaska deres eller klistremerkene deres.

Den store konferansefesten var invitasjon til et kraftverk i Berlin der DJ Tiesto hadde konsert. Det var dødsrått, og det er lenge siden jeg har vært på en så stor konsert

Vi i Aplia fikk kapret oss vårt eget bord der det alltid satt noen og passa på, slik at man kunne løpe fram og tilbake for å danse når man ville. Det passet bra, siden det var diggest å danse lenger bak uansett, med bedre lyd og mer albuerom. Men sjefen vår sjæl var stoltheten vår utad og holdt seg helt inntil rekkverket foran DJ’en hele konserten 👏

Takk, We Are Developers! Håper vi ses igjen en dag!

4 thoughts on “We Are Developers 2022

  1. Da gjenstår ett spørsmål: Er css faktisk et programmeringssprog? Du kan vel ikke akkurat implementere quicksort eller Bresenhams linjetegningsalgoritme i css? Eller kan du det?

  2. Nåja, jeg var faktisk ikke ute etter en krangel (denne gangen), jeg var i grunnen bare ute etter å få vite om css faktisk regnes som et programmeringssprog blant utviklere generelt og frontend-utviklere spesielt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top