4 myter å avlive om yrket mitt

 

Web developer

“Webutvikling og data er en guttegreie”

Nei, det finnes faktisk ingen ting i menns kropp eller hjerne som gjør dem bedre egnet som webutviklere enn damer. Faktisk var noen av de første programmerne damer! Det var en dame som skrev den første algoritmen som noen gang ble laget for den datamaskin (kilde).

 

“Webutvikling er nerdete”

Nei, å være webutvikler er faktisk like lite nerdete som alle andre yrker. Det er gammeldags å tenke at data er en spesiell nerdegreie. Du trenger spesiell kunnskap om ditt eget fagfelt, akkurat som i alle andre yrker. Og det kan du få når du jobber og på skolebenken.

 

“Webutvikling er en livsstil”

Nei, du trenger ikke ha sittet på ungdomsrommet og kodet hele livet for å bli god på å lage hjemmesider. Du trenger ikke ha en interesse for det på fritiden. Mange tror webutviklere lever for jobben, og sitter hjemme med skrillex på headsetet og urge i glasset, mens man koder hjemmesider på kveldstid. Slik er det altså ikke! Fritidsaktivitetene på jobben varierer mellom trening, fotball, gaming, familie og andre helt standard sysler.

 

“Webutvikling er bare koding”

Webutvikling er sååå mye mer enn bare koding! Nettsider må skisseres opp, planlegges og gjennomarbeides. Noen nettsider krever et helt team med designere for å bare skisse opp hvordan de skal se ut, et team for å kode over det du kan se på en side, og dermed et enda større team for å lage alt det bakenforliggende. Det er databaser som skal settes opp og administreres, det er domener som skal settes opp, det er videresendinger, sikkerhetssertifikater og google adwords. Det er et hav av ulike roller du kan ha når en nettside skal settes opp, og du har derfor så utrolig mange muligheter til å finne ut hva som er dine styrker og svakheter. Noen tror en webside bare er det du kan se, og that’s it. Men det er bare en bitte liten del av den fulle jobben.

 

“Webutviklere drikker kaffe og energidrikke hele dagen”

Åh, vent. Dette punktet er helt sant.

 

Web developer

Les fullt intervju med meg hos USN her. Der snakker jeg litt om jobben min og hvordan jeg havnet der jeg er i dag.

 

Kunne du tenkt deg å jobbe som webutvikler?

7 thoughts on “4 myter å avlive om yrket mitt

  1. Haha, helt herlig! Det virker som et utrolig spennende yrke, må lese artikkelen 🙂 Er selv journalist og forfatter, det dukker opp mange rare myter om mine yrker også 😉

  2. Studerer det nå faktisk.:) Lyst til å kombinere det med bachelorgraden jeg har i journalistikk. Har riktignok bare gått et semester enda, men tiden går fort.:)

  3. Haha nå lov jeg godt. Er sånn alle tenker. Når folk spør meg hva jeg driver med og sier programmering. Så for jeg altid høre at “åå du må være god i matte”. Jeg bare jaja. Kan jo ikke matte for og si det sånn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top