DIY

Faren ved bruk av lut

Lut i aluminiumskjele

Jeg ser at et innlegg jeg skrev i fjor blir lest en del nå når det nærmer seg jul. Innlegget er oppskrift på hvordan du lager såpe. Det var andre gang jeg lagde såpe, og begge gangene gikk alt som det skulle, ved at jeg fulgte gitt oppskrift.

I går skulle jeg lage den samme såpen, men denne gangen ble jeg en erfaring rikere. Jeg skriver dette for å informere andre om farene ved bruk av lut, slik at jeg kan oppdatere innlegget med litt mer informasjon og i tillegg skrive et nytt og oppdatert innlegg med ny såpeoppskrift.

Farer ved bruk av lut

Farlig for hud

For å lage lut brukes noe som heter “kaustisk soda” eller Natriumhydroksid. Dette får du kjøpt på matbutikken i samme hylle som Plumbo blant annet. Blander du dette med vann får du lut, som du blant annet kan bruke til å lage både lutefisk og såpe (med veldig forskjellige mengder kaustisk soda, selvsagt). Når du lager lut for å bruke i såpe, i de forholdene jeg har oppgitt i oppskriften, er det veldig viktig at du bruker beskyttelseshansker og vernebriller. Lut er nemlig etsende på huden og i øynene, og gir alvorlige etseskader. Les her hva du skal gjøre i kontakt med ulike giftige kjemikalier: https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/tema/giftinformasjonen/fhi-giftplakat-091216_web.pdf 

Farlig luft

Når du blander kaustisk soda og vann oppstår det en damp som du overhode ikke skal puste inn. Gjør derfor dette utendørs og med vernebriller, eventuelt under en veldig sterk vifte.

Farlig for noen metaller

I tillegg til dette er det veldig viktig at du ikke bruker utstyr når du håndterer lut som er laget av aluminium, sink, tinn eller bly. Dette etser nemlig i forbindelse med lut. Og det er her min nye erfaring kommer inn.

Siden jeg har laget såpe to ganger før hadde jeg ganske god selvtillit når jeg bega meg ut på årets såpelagingsprosjekt. Siden jeg tidligere har brukt en kjele til dette, tenkte jeg ikke over at dette kunne medføre noe skade, men det viste seg at kjelen jeg tidligere har brukt ikke er av aluminium, sink, tinn eller bly. Det var den jeg brukte i år..

Det var veldig kjedelig, for det var en ganske ny og fin kjele fra Eva Trio. Men dumme meg valgte akkurat denne til å håndtere lut, veldig smart.

Så dette skjedde:

Lut i aluminiumskjeleLut i aluminiumskjele

Først så alt fint og flott og trygt ut. Jeg helte sodaen i vann utendørs, slik som er anbefalt og rørte det ut med en visp. Jeg forlot det slik mens jeg fortsatte såpelagingen innendørs, slik at luten skulle få blandet seg ferdig.

Når jeg kommer ut igjen ser jeg at det har begynt å boble noe voldsomt, og det stopper heller ikke. Det har begynt å putre og boble store, grå bobler oppover, og det spruter ut fra kjelen. Jeg løper inn på kjøkkenet så fort jeg kan og henter en større kjele, løper ut igjen og heller all luten oppi kjelen. Da stopper det umiddelbart å boble, og jeg skjønner at det må ha vært kjelen jeg brukte som skapte en kjemisk reaksjon. Innendørs igjen leser jeg på pakningsvedlegget til den kaustiske sodaen, og ser at det står at den aldri skal blandes med aluminium…

Slik ble alt seende ut:

Lut i aluminiumskjeleLut i aluminiumskjeleLut i aluminiumskjeleLut i aluminiumskjeleLut i aluminiumskjeleLut i aluminiumskjeleLut i aluminiumskjeleLut i aluminiumskjele

Og slik så luten ut ved bruk av en ildfast form i glass og en plastsleiv:

Lut

Litt forskjell.

Så folkens! Vær forsiktig ved bruk av lut. Det er en risiko, selv om det er gøy å eksperimentere med egen såpelaging. Jeg ble ferdig med en ny patch i går, og såpen ble definitivt vellykka til slutt.

Hvis du planlegger å lage såpe, og du er under 16 år, ville jeg nok enten latt være eller hatt med meg en voksen. Det er sterke saker og veldig gøy under kontrollerte forhold. Men ekstremt farlig om du skulle være uheldig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top