Altfor lang valgvake

Valgvake

Fler enn meg som håpet å få vite hvem USAs neste president skulle bli allerede natt til onsdag?

Sist gang gikk det liitt radigere for seg, da husker jeg at jeg sto opp til den ganske vonde nyheten om at Trump hadde blitt USA sin neste president. Jeg trodde oppriktig det var en feil… Det hjelper ikke med verdens minste vokabular når man klarer å bruke det til å spre så mange løgner og røre opp så mye hat.

Så her i hjemmet har det vært veldig mye spenning rundt valget denne gangen, og det var vært krysset både fingre og tær for å få byttet ut den sittende presidenten.

Vi rigget oss til foran TV’en tirsdag kveld, klare for å få med oss valget. Vi hadde kjøpt inn mango, kokesjokolade (som vi kunne dyppe mangoen i), litervis med brus, energidrikke, godis og druer. Men det varte og rakk, og rundt fire på natten subbet jeg meg i seng med døra ut til TVen litt åpen. Øystein ble værende i sofaen, og jeg tror han sovnet der? I hvertfall var det ikke skjedd så mye da vekkerklokka ringte fire timer senere. Eller noe hadde jo skjedd. Jeg visste ikke at de i mange stater valgte å telle opp stemmene som kom inn samme dagen først, og så forhåndsstemmene og deretter poststemmene. Derfor sang hjertet dypt ned i magen da jeg så at Trump ledet i mange av vippestatene, og det så ut som han lå an til å vinne valget.

Valgvake

TVen ble værende på resten av arbeidsdagen, og utover kvelden, og endelig begynte forhåndsstemmene og poststemmene å bli telt opp.

For de som ikke har fått det med seg: Trump har oppfordret sine velgere i lang tid til å stemme på selve valgdagen (kanskje nettopp for å gjøre det han gjør nå, å få det til å se skjevt ut med alle demokrat-stemmene som kommer inn i ettertid?) og Biden har oppfordret sine velgere til å spe det utover og unngå å reise for mye, på grunn av korona. Derfor er veldig mange av forhåndsstemmene demokratiske, mens de som kom inn på selve dagen er republikanske. I tillegg telles stemmene mange steder litt fortere opp på minste plasser enn i byene, og Biden har større oppslutning i byene enn Trump, og vica versa. Dette har gjort at Trump gjør det man kanskje bare trodde var en diktator verdig, prøve å stoppe stemmetellingen mens han selv leder. Jeg sier ikke at Trump er en diktator, bare at han setter sitt ønske etter å styre landet høyere enn sitt folks stemmer i et demokratisk land 🙃.

Men ja, dagene har gått og nå sitter vi jo her enda, da. Med håpet om en ny president større enn noen gang! Biden tar igjen i delstat etter delstat, og selv om vi kanskje ikke får noe konkret svar før om dager eller uker, så føler hvertfall jeg at jeg kan puste relativt lettet ut over at verden kanskje slipper en president i USA som syns at abort burde være straffbart og at kvinner ikke burde jobbe.

Valgvake

Valgvake

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top