Årets julepynt

Jeg har gledet meg såå lenge til å dra fram all julepynten, og nå som den endelig er framme klarer jeg ikke stoppe å se på den. Det er så mye pent, fra lysende stjerner til blanke julekuler.

Det er like spennende å finne fram julepynten hvert år, og mimre tilbake til når jeg fikk alt sammen, og tenke på hva jeg har gått gjennom med den ulike pynten. Mye av det har jeg hatt så lenge jeg kan huske. Noe er eldre enn meg, og noe bare fra i år, og det er jo spennende på sin måte det og.

 

Stua

Julepynt

I den gamle kampfiskbollen til Elisabeth finner man et par lyslenker og massevis av fine julekuler. Et par av dem er fra i fjor, noen fra i forifjor og mange fra årene før. Oppi denne legger jeg minst én ny kule i året. Når den er full må jeg finne et annet sted å legge dem. Jeg kjøper alltid én kule, slik at den dagen jeg får et juletre, så skal jeg ha mange forskjellige julekuler å henge på det, som alle er perfekte og pene.

Julepynt

Denne julekulen er håndmalt og jeg kjøpte den på et julemarked i fjor. Den kostet nok noe mer enn de andre, men er akkurat det jeg er på utkikk etter i en julekule. Den er unik og utrolig pen. I tillegg er det fint å bruke penger i det lokale miljøet.

Julepynt

Denne lille papirkatten var en av tingene jeg plukket ut da mamma spurte om vi ville ta med oss noe av julepynten hjem. Den ble funnet da vi tok over barndomshjemmet til oldefar i Portør, og er julepynt de mest sannsynlig fikk da de var små, og det er jo nesten 100 år siden. Det er flere, og det står navn på alle figurene. Den ene (som er hjemme hos mamma og pappa) står det “Helmar” på, og det er navnet til oldefar.

Julepynt

Denne julenissen på en scooter gleder jeg meg til å henge på et juletre en vakker dag. Jeg måtte kjøpe den for flere år siden da jeg fant den på Søstrene Grene. Jeg har sett i år at lik nisse har kommet med fly, men for meg holder det med denne scooter-nissen for nå.

Julepynt

Denne enkle julekransen startet jeg å lage i fjor, så har jeg oppgradert den litt i år med ekstra gullglitter. Hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det fabulous?

Julepynt

Hans Grüber er en adventsgave fra Elisabeth, og er symbolet på en av de beste julefilmene Die Hard. Vi ser den filmen på julaften hvert år, på kvelden når mamma har satt fram brødmat til kvelds. Han kommer til å bli dyttet ned fra en hylle, fordi It ain’t Christmas until Hans Grüber falls from Nakatomi Plaza. 

Julepynt

Denne freshe bonsai-fikenen har fått seg en splitter ny potte fra Fretex og blitt pyntet med julekuler og selvlagde papirhjerter. Julekulene kjøpte jeg fra ebay da jeg og Øystein flyttet inn i vår første leilighet, og jeg desperat trengte noe å pynte opp med. De kostet typ 10 kr eller noe. Jeg har hvite og lilla og, lilla for advent og røde og hvite for jula.

Den hvite engelen ved siden har jeg med meg hjemmefra, fra før jeg begynte å studere. Den har blitt litt ødelagt for meg etter en venn kommenterte at det ser ut som Lisa fra Simpson som spiller…

Julepynt

Det er umulig å handle på IKEA uten å dra med seg masse man ikke har planlagt, og dette treet er et bevis på det. Det kostet så lite og var så kult, så det ble med i kurven. Nå har treet fått diverse pynt fra Panduro som jeg kjøpte på supersalg i fjor høst. I tillegg er det litt julepynt jeg har fått i adventskalenderen fra tanta og onkelen min, og noen av de fine ebay-kulene.

Julepynt

Julepynt

Denne adventsstaken var noe av det jeg tok med meg hjemmefra da jeg flyttet til Bø for så studere, og den har vært framme siden den gang. Den begynner dessverre å bli ødelagt, så jeg tror jeg snart må lime den sammen, for hjertene holder på å falle av.

Julepynt

Jeg aner ikke når vi fikk denne rare julepynt-tingen, men jeg har hvertfall mye minner av den. Jeg tok også med meg denne da jeg flyttet til Bø, og den har fått lov til å henge til pynt hver desember.

Julepynt

Jeg fikk denne lysestaken av mamma i fjor, og hun fant den på en bruktbutikk. Det eneste jeg vet om den er at den hvertfall er laget på en tid man ikke tenkte på at det viktigste med en lysestake er at lysene står stødig, haha! Jeg er alltid forsiktig når jeg bruker denne, og går aldri en tur ut for å hente noe engang hvis lysene er tent. Men den er såå fin, så jeg må bruke den likevel!

Julepynt

Rundt IKEA-treet er det litt nisser jeg har laget med oppskrift og materialer fra julekalenderen og et par små julekrybber. Tre-julekrybben til høyre er fra Betlehem, noe som gjør den bitte litt ekstra spesiell.

JulekrybbeJulekrybbe

Jeg skrev en god del om denne julekrybben i innlegget for et par dager siden (her) og jeg står fast ved at det er verdens koseligste og fineste julekrybbe!

Julepynt

Disse litt teite katte-julekulene er fra Porsgrunn Porselen, og man får én gratis hvert år om man kjøper kattemat fra Royal Canin derfra i jula. Hvert år bytter de ut rase, så det blir et slags samleobjekt. Jeg fikk egentlig min første i fjor, også fikk jeg mammas fra to foregående år, så nå har jeg tre stykker. Det blir vel sikkert en liten matpose i år også, så jeg får en fjerde. Man blir helt avhengig av sånne samlegreier.

 

Kjøkkenet

Julepyntet hjem

I kjøkkenvinduet henger det en papirstjerne fra Plantasjen, som jeg kjøpte (sammen med de andre papirstjernene) på januarsalg i fjor. Jeg kjøpte mer enn nok stjerner til å fylle alle vinduene i stua og på kjøkkenet, samt et par ekstra for TV-benken og skjenken ved spisebordet.

Julepynt

Vi fikk disse av jobben for noen år siden, og hvert år planlegger jeg å spraylakkere dem, men gjør det aldri. Men jeg syns de er fine slik de er og, så de får stå og pynte opp i kjøkkenvinduet. Papirhjertet er et litt faila hjerte jeg flettet for ish en uke siden etter jeg hadde kranglet med Øystein om noe teit. Han visste ikke hvor han skulle gjøre av det stakkars, så det ble liggende i vinduskarmen, haha.

Julepynt

Jeg syns Søstrene Grene er så flinke til å lage fine og koselige julekakebokser, og jeg har falt for flere av helt ulikt design.. Jeg burde kanskje holdt meg til samme “serien”, men det er koselig med litt ulike bokser og!

Julepynt

Palmen min har fått seg noen av de berømte ebay-kulene. Det skal ikke stå på mangel av julekuler!

 

Soverommet

Julepynt

Det er ikke mye pynt på soverommet, mest fordi vi tilbringer lite tid der inne og det fort blir rot. Men en aldri så liten julekule i pudderrosa har fått plass på kommoden.

Julepynt

Kommoden er også et perfekt sted å oppbevare kalenderen fra tanta og onkelen min, og i tillegg tidligere tilsendte julekort (ja, ett julekort).

 

Fortell meg gjerne om din favorittjulepynt i kommentarfeltet!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top