Adventure Times: Folgefonna

Folgefonna

Heldige oss fikk teste ut fjellskiene i pinsen, og var på en fantastisk fin tur på Norges tredje største isbre; Folgefonna. Folgefonna ligger i Hardanger og er den sørligste isbreen i Norge. Det er mange ulike turer og aktiviteter du kan ta innenfor Folgefonna Nasjonalpark, og jeg skal bare fortelle om én av dem.

fellerFolgefonna

Vi startet med å kjøre bil opp fra Jondal til Folgefonna Sommarskisenter. Veien oppover startet med sommer, sol og grønne blomsterenger og sirklet seg opp til meterhøye brøytekanter. Så bare kjøreveien opp var spennende!

Vi parkerte bilen ved skianlegget, tok fellene på og snørte sammen sekkene våres. Så begynte vi den bratte oppstigningen, opp på siden av slalombakken. Å gå med feller var utrolig kult faktisk, og ikke minst veldig uvant. Det var så deilig å kunne gå oppover bakken uten å gli bakover, og i hvert fall å slippe og gå fiskebein! Det var ca. 14 grader da vi begynte oppstigningen, så det ble fort veldig varmt. Heldigvis blåste det kald luft, og det var jo lett å kjøle seg ned på snøen

Etter den bratte, tunge starten gikk det bare slakt oppover resten av veien, så om du er i litt dårlig form kan du jo ta skitrekket opp den verste bakken. Men jeg er ikke i veldig god form, og jeg klarte det! Så jeg anbefaler deg å teste det ut en gang.

ØysteinFolgefonnaFolgefonnaFolgefonna

Veien til toppen av fonna var helt nydelig, med fjellandskap og snø så langt øyet kunne se. Vi møtte sjeldent på folk, så vi følte oss så alene i stillheten på fjellet. Alt vi kunne høre var lyden av skiene og susingen av vinden.

På toppen gravde vi fram en benk i le og kokte opp vann på primusen, slik at vi fikk varme oss på god kakao. Det var nemlig noe kjøligere på toppen enn nederst ved trekket, som du kanskje legger merke til på bildene.

Ute på turUte på turFolgefonna

Rapport:
Tur: Nordre Folgefonna
Høyeste punkt: 1662 moh
Startpunkt: 1200 moh
Tid brukt til toppen: Ca. 1,5 timer
I sekken: Primus, varme klær, poweraid, matpakke og kokevann
Vannmengde: 0,5 liter + en kopp kakao på toppen

Folgefonna

Veien ned gikk som en lek, helt til vi kom til siste bakken. Det var veldig morsomt og spennende, for jeg hadde overhode ikke noe kontroll på fjellskiene nedover. Ikke på samme nivå som man har med slalomski hvertfall. Jeg satset på den beste taktikken – å falle i hver sving. Jeg ploget, falt, ploget, falt. Plutselig havnet jeg ved et heng, men klarte på mystisk vis å komme meg helskinnet ned ved bare å gli nedover på den myke snøen, haha. Det må ha sett veldig komisk ut, men det var gøy! Vi kunne sikkert funnet en litt slakere vei ned, men gi ga opp letingen litt for fort.

Det var deilig å komme hjem igjen til sol og sommer etter å ha vært i snøen hele dagen, og også veldig rart. Det er utrolig hva dette landet vårt har å by på, og jeg anbefaler helt klart denne turen til alle og enhver! Sjekk ut muligheter for airbnb i Jondal eller andre nærliggende småbyer til sommerferien ☀

2 thoughts on “Adventure Times: Folgefonna

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top