8 Fordeler med hjemmekontor

Webinar

Jeg hadde en aldri så liten rant for et par uker siden, da jeg kom tilbake fra ferie og måtte rett på hjemmekontor igjen. Jeg tror mange begynner å bli smålig lei av 100% hjemmekontor, men når man tenker over det så har det faktisk mange gode sider og. Hvis man fokuserer på disse positive sidene blir det fort mye enklere å bli glad i jobbsituasjonen.

Dressoutfit

Positive sider med hjemmekontor

  1. Mer søvn. Når man er på hjemmekontor kan man stå opp fem minutter før arbeidstid, kaste litt vann i ansiktet, sette på kaffetrakteren og begynne å jobbe. Før var jeg veldig morgenmenneske og ville helst stå opp veeldig tidlig for å spise en stor frokost til en serie før jeg dro på jobb. Nå kan jeg jo bare spise frokosten mens jeg jobber!
  2. Effektivitet. Veldig mange jobber faktisk mer effektivt på hjemmekontor enn på jobben. Mange har kanskje åpent landskap og blir mye avbrutt i arbeidet. På hjemmekontor får man sitte i fred hele dagen og få unna alt som skal gjøres.
  3. Behagelig kleskode. En løs blazer er alt som skal til for å gi alle andre på webkameraene et inntrykk av at du er profesjonelt kledd. På underkroppen kan du bare gå rundt i joggebukse. Jeg har et par “dressbukser” som føles ut som joggebukser, det hjelper litt for å føle seg litt mer jobbklar.
  4. Bra for huden. Dette er kanskje et flåsete punkt, men når du ikke skal ut døra trenger du heller ikke sminke deg for å være presentabel på jobb. Det er godt for hud og vipper.
  5. Fleksibel jobbhverdag. Når du er hjemme trenger du ikke ta hensyn til kollegers kalender. Du kan spise lunsjen din akkurat som det passer deg, og kanskje også få unna litt ærender midt på dagen, for å slippe rushen, hvis du kan jobbe timene igjen senere på kvelden.
  6. Redusert reisetid. Du sparer inn all den tiden du ellers ville brukt på å reise til og fra jobb. Mange bruker over en time til jobb, og da har man plutselig to timer av dagen sin fristilt til annet.
  7. Inspirerende kontor. Hjemme kan du ha så inspirerende kontor du bare vil, med massevis av plakater og pynt. All mulig mat er tilgjengelig i kjøleskapet (på godt og vondt).
  8. Du setter ikke andre i fare. Det mest åpenbare punktet. Du slipper å bidra til at pandemien får herje her til lands. Gi deg selv et klapp på skulderen, len deg tilbake og hold deg hjemme ♥︎

Kontor

One thought on “8 Fordeler med hjemmekontor

  1. Vi har ikke hjemmekontor lenger, men blir bedt om å holde oss hjemme ved minste tegn på sykdom. Jeg er tilfeldigvis hjemmeværende pga sykdom. Både fruen og jeg har tatt coronatest, og begge har fått den tilbake negativ, så det er nok bare god gammeldags influensa!

    Jeg merker definitivt at jeg tracker mer produktiv tid når jeg jobber hjemmefra enn når jeg er på kontoret. Det er litt for enkelt å bli med i en samtale i åpent landskap, eller bli med og skravle med noen som skal ha kaffepåfyll. Hjemme spiser jeg gjerne mens jeg jobber, mens på jobben blir lunsjen kanskje litt lang noen ganger.

    For min del er søvnmengden mye den samme pga en liten krabat på snart ett år som alltid våkner klokka seks – ikke så mye å gjøre med det! Med tanke på fleksibiliteten som du nevnte er det kjekt at jeg kan være med han mens han er våken, og jobbe mens han sover, og ikke minst får brukt mer tid med han. Satt veldig pris på det under lock-down-tiden.

    Reisetiden er faktisk noe av det jeg savner når vi har hjemmekontor – 17 min på sykkel til og fra jobb er deilig frisk luft og bittelitt aktivitet i en særdeles stillesittende hverdag.. Så skal det sies at det er jo ingenting som hindrer meg i å sykle selvom jeg er hjemme, men du vet.. tiltak og motivasjon 🙂

    Alt i alt, positive og negative sider ved begge deler, og jeg synes du fint belyste de viktigste punktene med begge – om enn klær og sminke påvirker min hverdag i mindre grad, av åpenbare grunner 🙂

    Jeg foretrekker nok å ha et kontor å reise til, og få være sosial med kolleger i løpet av uka, men det er utrolig hvor produktiv man kan være når man er hjemme.

    Beklager mye tekst – lenge siden jeg har dumpet hjernen i et kommentarfelt 😅

    Ha en god uke!🚀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top