8 DIYs for adventstiden

Hjemmelaget såpe - DIY

På torsdag er det duket for juleverksted her hjemme hos meg med “klubben”! I fjor brukte vi dagen på å pakke inn såpene vi hadde laget en måned tidligere, og jeg er fortsatt usikker på hva vi skal gjøre i år. Jeg tenkte å ta en tur på butikken og finne litt pent papir og flere limstifter, så kommer vi sikkert langt med det!

I den forbindelse tenkte jeg å gi litt tips til små DIYs du kan gjøre hjemme med litt julemusikk i bakgrunnen eller julekalender på TV’en. Alle disse er fine å gi i gaver, eller som små ekstragaver til noen du er glad i på julaften, og trenger ikke koste skjorta.

 

Åtte enkle DIYS for adventstiden

1. Keramikkpynt

Det er et stort utvalg av selvherdende leire i butikkene for tiden, jeg har funnet på blant annet Clas Ohlson, Søstrene Grene og Panduro! Det gjør keramikk såå mye enklere, for du trenger faktisk ikke noe som helst annet enn selve deigen, og et sted det kan ligge og tørke et døgn eller to.

Jeg har laget litt enkel keramikkpynt i år selv, du kan lese om prosessen her.

Hjemmelaget julepynt

2. Hjertekurver

De gode gamle hjertekurvene kan være ordentlig fine om de bare lages i et litt fint papir! Da kan det bli koselig dekorasjon, både på en pakke, i hylla eller selvsagt på juletreet.

Julekvist

3. Såpe

Hvis du har litt tid på deg kan du prøve deg på litt kjemi ved såpelaging. Jeg har gjort dette to år på rad nå, og har fått vellykkede såpestykker begge gangene, og det er overraskende morsomt! Les hvordan jeg gjorde det (obs: jeg er ingen kjemiker, deler bare hvordan jeg har gjort det) her.

Hjemmelaget såpe - DIY

4. Urtesalt

I fjor lagde jeg urtesalt i julegave til pappa, og det en perfekt ting å gjøre om du har mye urter til overs etter en middag, for eksempel. Jeg sliter i hvertfall med å få urter fra butikken til å overleve på denne tiden av året. Da er det bare å kutte det opp og blande sammen med salt. Les oppskrift her.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5. Likør

Begynner du nåå kan du få klart likør til romjula, for det meste av likør jeg har lest om skal gjerne trekke i minst fire uker (og så godgjøre seg mange måneder mer, men hvem har tid til det? 😇). Jeg vil anbefale noen andres oppskrifter herfra, siden jeg selv bare har laget én gang. Pass på å bruke de oppskriftene du ser du har tid nok til å lage, altså ikke de som må stå i over en måned, hehe.

Rabarbra

6. Syltetøy

I sommer fikk jeg også bryne meg på å lage deilig syltetøy, og det ble helt klart vellykket! Syns jeg hvertfall selv da, haha. Jeg lagde rabarbrasyltetøy med ingefær og liiitt mindre sukker enn det sto i den originale oppskriften. Her er slik jeg gjorde det. Syltetøy er deilig til lange frokostmorninger med rundstykker, og også fint som gave.

Rabarbrasyltetøy

7. Julekrans

Det finnes uendelig mange ulike julegranser du kan lage, noen enklere enn andre. På hobbybutikker rundt omkring finnes det så mange materialer også. I fjor lagde jeg en helt enkel ring i en tråd, og teipet bare fast en liten kvist. På den hang jeg en julekule, og vipps hadde jeg en helt enkel og pen krans!

Julekule

8. Egne navnelapper

På juleverkstedet med klubben i fjor satt vi ikke bare å pakket inn såpestykkene, vi lagde også fine, personlige navnelapper.

Du trenger: En gammel bok (gjerne en ødelagt, som det ikke er farlig å ødelegge mer), pepperkakeformer, penn og saks.

Velg en bokside og marker opp en figur ved hjelp av en pepperkakeform og penn. Klipp den ut og lag et hull på toppen, gjerne med en hullemaskin. Skriv med sterk tusj på den ene siden og knyt fast i pakken.

Navnelapper

Lykke til!

One thought on “8 DIYs for adventstiden

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top