5 tips til trening uten senter

Hjemmetrening

I dag var det fjerde dagen på hjemmekontor, og i løpet av de siste dagene har det blitt mindre og mindre kontakt med omverdenen. Elisabeth var innom og hentet en VGA-kabel i går, da la jeg den på trappa, slik at vi ikke trengte å være nær hverandre. Ingen av oss har symptomer, men det er ikke noe vits i å risikere noe. Det var sist gang jeg så noen andre enn Øystein!

Denne lille isolasjonen kan veldig fort tære en del på humøret, hvertfall når man sitter på hjemmekontor hele dagen og ikke kan blåse ut på noen andre enn hverandre. I går hadde Øystein en dårlig dag, i dag hadde jeg, og da begynner vi å småkrangle til en av oss sier “Du burde bevege deg i dag, for du er skikkelig grinete”. Og det er sant. Bevegelse er såå viktig for å holde psyken på plass denne perioden. Men når man ikke har et treningsstudio å dra til kan det være vanskelig å finne motivasjon og gode treningsformer. Derfor håper jeg at dette innlegget kan være til både inspirasjon og motivasjon!

Jeg må presisere tydelig at jeg IKKE er personlig trener eller har noen annen form for dokumenterbar kompetanse på dette området. Dette er kun tips fra en som trenger litt hjemmebevegelse selv til resten av det rastløse folk der ute.

1. Løping ute. Kanskje et åpenbart punkt, men du så lett det er å slite ut kroppen litt når man får løpt vekk energien. Når man løper ute kan du virkelig bruke de siste meterne på å bli ordentlig sliten, eller du kan ta det som en helt rolig tur for å bare strekke på beina. Kanskje dette er tiden for deg til å komme i gang med nye løpemål? Kanskje et mål for denne perioden kan være å delta på KK-mila eller en annen distanse?Jeg kan anbefale appene “Running” fra Adidas og “Zombies run”. Begge er gode løpeapper på hver sine måter, “Running” for tracking av løpedistanse, sette seg mål og studere fart og distanse. “Zombies run” gjør løpingen gøy ved å ha mange ulike mål og oppgaver. En slags gamification av løpingen.

OBS! Om du er i karantene er det veldig viktig at du ikke jogger i nærheten av folk. Eventuelt må dette punktet droppes.

 

2. Treningsvideoer. Sats tilbyr online trening for alle, og jeg er såå positivt overrasket over hvor bra videoene deres er. Jeg kan ikke huske sist jeg var så støl i magen som etter jeg hadde tatt en av Absolutionvideoene deres. Jeg anbefaler alle å sjekke ut om de finner noe for seg, om det så er yoga, styrke, kondisjon eller bare gøy dans. Og hvis du ikke finner noe der, kanskje du finner noe på Youtube? Der er det uendelig mange ulike treningsvideoer du kan teste ut, i alle mulige lengder. Å ha en instruktør kan være veldig motiverende, for selv om du ikke ser personen fysisk har du likevel en standard å følge.

 

3. Bygg eget treningsstudio. Enten du gjør det i hagen, garasjen eller du har stor nok plass inne, så kan det å bygge egne treningsapparater være både gøy og veldig nyttig i kampen om motivasjonen. Du kommer langt med tau og tykke greiner. Få hengt opp en pullup-stang, legg pinner mellom bord for dips-bars, bind en stor stein fast i et tau, slik at du kan dra den rundt, bruk en i familien som vekt på ryggen til knebøy. Det er bare fantasien som setter grenser for hva du kan få til uten masse fancy utstyr!

 

4. Treningsrutiner fra Instagram. Takk og lov for alle fitness-influenserne som nå virkelig tar tak og lager fancy, gøye treningsrutiner for hele kroppen som du helt fint kan gjøre hjemme. La deg inspirere av kontoer som Funkygine, Hannasundquist, Kaisafit, Treningskris, Ingerindubai og Thework0utcouple, som alle har varierte programmer og kan gi en ordentlig boost!

 

5. Treningsapper. Føler du ikke at treningsrutiner fra instagram eller treningsvideoer er tilpasset nok til deg og dine treningsbehov kan kanskje en treningsapp være løsningen. En app jeg selv er veldig fornøyd med er “Female fitness – Women workout” (kleint navn, jeg vet). I den appen kan du velge mellom mange ulike treningsrunder på ulike vanskelighetsgrader. Det er utfordringer, måloppnåelser og motiverende rapporteringer. Rutinene har gode beskrivelser av hver øvelse og det er satt av nok tid til å bytte mellom øvelsene. Anbefales!

Husk at det er viktigere å bevege seg i 20 min om dagen enn ikke noe i det hele tatt, så om du sliter med motivasjon kan det være et mål å bare holde på å 20 min hver dag? Sett opp en joggerute i Google Maps som bare er noen få km, eller finn korte og enkle programmer. Da er terskelen lavere for å sette i gang. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top