Julepynten min

5 dager igjen til jul!

Jeg er så glad for at min fine julepynt er dratt fram og spredd utover leiligheten! Selv om jeg drar til mamma og pappa i overimorgen er det fint å tilbringe noen dager i egen leilighet med all julepynten fremme.

I løpet av årene etter jeg flyttet hjemmefra, har jeg fått samlet opp en del personlig pynt. Når jeg drar den fram nå skaper den allerede nostalgi og julestemning. I dette innlegget har jeg skrevet litt om en del av det, for de som syns det er spennende.

 

Julekuler

Julekule

Julekule

Julekule

Tenn lys

Jeg kjøpte disse små røde og hvite kulene på ebay for to år siden, jeg tror de kostet rundt 10-20 kr per pakke! Jeg kjøpte en pakke med lilla også, og de hadde jeg hengende nå i advent, før julepynten kom fram. De var en god investering på den tiden jeg hadde dårlig råd. Jeg og Øystein flyttet sammen i leilighet for første gang, og vi trengte noe enkelt å pynte med, som ville gi litt farger og julestemning hjemme.

Glitterkonglene kjøpte jeg på 90% i en interiørbutikk som skulle legges ned. Det var litt av et kupp!

Julekule

Julekuler

I den gamle kampfisk-bollen til Elisabeth har jeg samlet alle de peneste kulene mine. Der er de beskyttet mot julepyntmorderen Luna, og sammen med en enkel lysslynge blir de et blikkfang med det samme man kommer inn i rommet.

Én av kulene kjøpte jeg på et julemarked her i Skien, og den er håndmalt. En annen har jeg fått i julegave av min gode venninne og x-kollektivsamboer Maren, og den har hun strikket selv! Et par er “skatter” jeg har funnet i butikker i år.

Jeg blir ikke lei av å se på dem, for de er så fine! Jeg gleder meg til å finne enda flere kuler å ha i denne bollen neste år!

JulekuleJulekule

Denne pudderrosa julekulen med fjær på ble jeg avstandsforelsket i da jeg fant den på Kremmerhuset første gang, men jeg fikk meg ikke til å betale for den. Jeg trodde ikke den ville passe inn noe sted hjemme hos meg. Jeg så på den hver gang jeg var innom butikken (ja, Kremmerhuset er fast stoppested på det lokale kjøpesenteret), og til slutt slo jeg til da den var satt ned i pris. Det gjelder å kjøpe julepynten sent, for butikkene skal ha vekk alt før det i det hele tatt har blitt julaften.

Det var først da jeg kom hjem at jeg oppdaget hvor godt julekula faktisk gjorde seg inne på soverommet. Der har vi jo allerede mange pudderrosa ting, så den var jo helt perfekt! Nå er jeg veldig glad for at jeg valgte å kjøpe den (spesielt på halv pris).

 

Julekrybber

Julekrybbe

Jeg har faktisk tre julekrybber av forskjellig slag, derfor måtte det bli et helt eget punkt.

Denne lille julekrybben er faktisk fra Betlehem, og betyr veldig mye for meg. Jeg fikk den av moren min, og det er en utrolig fin gave! Den blir liksom litt mer betydningsfull når den er håndlaget det stedet juleevangeliet er fra. Den er laget av en kristen familie der, og de er det ikke så mange av. I de palestinske områdene utgjør de bare 1% av befolkningen. Etter krigen var så mange som 80% i Betlehem, men nå er kristne palestinere blitt en minoritet. Her er en litt kul artikkel om det.

Julekrybbe

Denne lille julekrybben fikk jeg av min tante og onkel til jul for flere år siden. Jeg blir like glad av å åpne den hvert år, og den er formet som en liten bjelle.

JulekrybbeJulekrybbeJulekrybbeJulekrybbe

Denne utrolig sjarmerende og gammeldagse krybben vokste jeg opp med, og jeg har mange gode minner av den! Jeg pleide å leke med figurene og plassere de rundt omkring. Jeg likte spesielt å leke med dyrene og jeg latet som at de snakket og var bestevenner med Jesusbarnet. Man kan se på engelens vinge at den har vært i bakken noen ganger, men slik er det jo med barn!

Annet

JulepyntJulepyntJulepynt

Denne lille papirkatten var en av tingene jeg plukket ut da mamma spurte om vi ville ta med oss noe av julepynten hjem. Den ble funnet da vi tok over barndomshjemmet til oldefar i Portør, og er julepynt de mest sannsynlig fikk da de var små, og det er jo nesten 100 år siden. Det er flere, og det står navn på alle figurene. Den ene (som er hjemme hos mamma og pappa) står det “Helmar” på, og det er navnet til oldefar.

Julepynt

Denne fine nissen har moren til Øystein laget selv, og jeg syns den er så fin! Den er mye finere enn alle nisser man finner på butikker over alt nå. Den er faktisk den eneste ordentlige “julepynten” som har fått lov til å stå framme hele desember.

Her har dere også den fine te-kalenderen min! Den har levert sjokolade og matchende te hele desember.

JulepyntJulepynt

Både den huskende babyen og dompappen er enkel julepynt jeg har fått med meg hjemmefra, og som jeg ikke kan huske en tid uten. Dompappen var min favoritt på juletreet hvert år, og jeg latet som at det var en levende, liten fugl.

 

Hva er din favorittpynt?

 

4 thoughts on “Julepynten min

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top