DIY

DIY – Scrapbook

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

God lørdag, alle sammen!

Jeg tror dette kommer til å bli en veldig fin dag, for foreløpig har den vært magisk. Jeg og samboeren lå og latet oss i senga til halv tolv og spiste en god frokost etterpå, med nykvernet Guatemala-kaffe til. Perfekt start på en helgedag! Det er deilig å ikke skulle gjøre noe. Jeg har ingen forpliktelser! Jeg skal bare gjøre akkurat det jeg vil, og la filmer og serier stå og surre på TV’en i hele dag. Det er en god plan! 

Jeg prøver å fast ha enten DIY eller oppskrift som blogginnlegg på lørdager, men denne uka har jeg ikke laget noe som helst. Derfor vil jeg benytte dette innlegget til å vise fram min Scrapbook fra 2013, og samtidig promotere det å fremkalle egne bilder litt. 

Siden jeg var 15-16 år har jeg fremkalt bilder til fotoalbum. Jeg har alltid elsket å bla i gamle fotoalbum selv, både mine egne og foreldre sine. Jeg elsker å se hvordan mennesker så ut før, og gjenskape opplevelser via bilder. Nå med moderne teknologi blir bilder fort bare liggende på en harddisk eller i en nettsky, og der tenker man at man har dem for alltid. Men hvem tror helt oppriktig at de kommer til å se gjennom harddisken eller nettskyen sin for å se på bilder om 50 år? Jeg har fortsatt fullstendig troa på fotoalbum, og samtidig har jeg backup på nettet. 

Selv om jeg har brukt fotoalbum i mange år, har jeg bare laget en scrapbook én gang. Det var gøy, men mer jobb enn å bare lime inn, eller putte inn i sånne lomme-album. Men det var verdt det, for det er det kuleste albumet jeg har! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det du trenger

– Bilder

– Fotoalbum

– Penner som du kan skrive på svart med, for eksempel gull og sølv (hvis du har et svart album)

– Limstift

– Scrapbookpapir med ulike mønstre, figurer å klippe ut, klistremerker og ulike materiale. Du får kjøpt mye av dette på både fotobutikker og hobbybutikker.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det eneste du gjør er å fremkalle en haug med bilder. Jeg anbefaler å sortere bildene etter tidsperspektiv, og ikke blande flere år sammen i albumene. Scrapbooken jeg har laget er for eksempel fra året 2013. Har du ikke nok bilder for ett år, kan du ta to eller tre om du vil, men prøv å ikke mikse de sammen hulter til bulter. 

Klipp ut figurer, rammer og stoffbiter, og lim inn der du syns det ser bra ut. Bare vær kreativ! Skriv ting rundt bildene og forklar tid og sted. Da blir det lettere å se gjennom den når du blir gammel og grå.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og det viktigste: kos deg litt med det!

10 thoughts on “DIY – Scrapbook

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top