DIY

Urtehage – Første uke

Urtehage

Nåå har jeg begynt med urtehage igjen! Forrige gang jeg sådde en haug med frø i kjøkkenvinduet gjorde jeg det på høsten, og det endte opp med at mange planter måtte kastes fordi de var infisert av bladlus. I år planter jeg heller nå, slik at de kan plantes ut i plantekassa allerede om et par måneder. Der er det mye mer naturlig beskyttelse mot bladlus (som er min verste fiende), så da satser jeg på at de overlever.

Jeg ville ikke ta meg helt vann over hodet denne gangen, og har for eksempel kun sådd noen få frø i tomat-potten (i fjor sådde jeg altfor mange og tomatplantene ble veldig stusselige der de kjempet om den lille næringen), og jeg har plantet mye færre planter denne gangen.

Urtehage

Dette har jeg plantet:

  • Rosmarin
  • Dill
  • Paprika
  • Tomat
  • Kattegress
  • Persille

Fra før av har jeg en chiliplante, kruspersille fra matbutikken (som pleier å dø) og så prøver jeg å vokse fram en ny kinakål fra den gamle stubben.

UrtehageUrtehage

Planen min var egentlig å ha et innlegg 100% fra starten av, men gresset vokste opp etter bare et par dager, så jeg rakk det ikke. I skrivende stund er gresset enda lenger, og jeg har flyttet det ned til matområdet til katten. Jeg kan meddele at det ikke blir spist av…

Urtehage

Denne chiliplanta er noe av det eneste som jeg har igjen etter i fjor, og har hatt en hard medfart i vinter. Den har beholdt noen få blader, men til min store forskrekkelse har ALLEREDE årets bladlus kommet, og jeg måtte ta den med ut på verandaen og gi den en real omgang med antilusmiddel for å bli kvitt dem. Jeg skjønner ikke hvorfor de kommer hele tiden? Noen som har råd der ute? Jeg håper i hvert fall det snart kommer noen små chilier på den.

Urtehage

I dette minidrivhuset skal jeg vokse fram kruspersille. Dette er et tips til alle andre druespisere der ute: bruk plasten som et lite drivhus!

Kinakål

Ut av den gamle kinakålskalken er en liten baby-kål på vei opp. Jeg lurer på hvor stor den faktisk kan bli.

 

Har du tenkt til å dyrke noe hos deg? Har du noen tips mot bladlus? Hva syns du om ideen om å bruke drueplast som drivhus? Svar meg gjerne i kommentarfeltet!

3 thoughts on “Urtehage – Første uke

  1. Jeg har hatt god erfaring med å gni en nyskåret, rå skive av hvitløk på planter med bladlus. Det må dog gjentas flere ganger med noen dagers mellomrom. En annen ting som kan hjelpe er å knuse lusene og la dem bli igjen på planten; skal ha avskrekkende effekt på nye lus….men hvitløken er mer effektiv enn lus-knus. 😊

  2. plant løk i næheten skal holde insekter unna, ellers så er det en spray flaske med grønn såpe og vann.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top