Om å slippe målene

dav

Da var det mandag og ny uke, og også tid til denne ukas “To do”-liste. 

Jeg vil starte dette innlegget med å skrive litt om det å la sine egne mål glippe. Å ikke gjennomføre det man ønsker. Om prioriteringer og også dårlig samvittighet. 

Antall punkter på to do-lista jeg gjennomførte forrige uke: 
0
Antall treningsøkter jeg hadde forrige uke: 
0
Antall blogginnlegg fra tirsdag av som ikke var forhåndsskrevet:
1

 

Jeg er en person som motiveres veldig av å sette meg mål og jobbe mot dem. Jeg hater virkelig å ha u-kryssede bokser ved siden av punktene i To Do-listen min og jeg syns det er gøy å oppnå det jeg forteller meg selv at jeg skal gjøre. 

Jeg setter meg oppnåelige mål, for å legge terskelen for høyt kan fort gi motsatt virkning. Får jeg det ikke til blir jeg demotivert og stressa. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Men noen ganger må man faktisk bare la det man har i hendene slippe. Noen ganger må man endre prioriteringene. Noen ganger finnes det viktigere ting i livet enn personlige og huslige mål. Livet er uforutsigbart og alt kan ikke planlegges. 

Og det er greit!

Det er lov å endre planene. Det går greit når ting ikke blir som du hadde planlagt. Det gjør ikke noe om du ikke fikk lest til den eksamenen, trent så mye som du ønsket eller spart så mye som du hadde planlagt i denne perioden. 

Slutt å ha dårlig samvittighet.

Spør deg selv “Hva er faktisk viktigst?”. Slutt å si “Åh, jeg burde ha trent i dag” om du må prioritere deg selv, venner, familie eller annet. I det lange løp er det ikke den ene treningsøkta som utgjør forskjellen, men de viktige øyeblikkene med mennesker rundt deg du må ta vare på, eller det at du selv hadde et godt liv. En periode uten den normale hverdagen går bra. 

Det ordner seg som regel.

 

Poenget med dette innlegget er egentlig bare å påminne alle om at det finnes viktigere ting enn lister, mål og planlegging noen ganger. Og at det er greit. Ikke la mål komme i veien for livet. Så når den vanlige hverdagen vender tilbake kan man starte på nytt igjen med blanke ark. 

Denne uka er jeg i gang igjen for fullt, og det skal bli veldig godt å komme inn i rutinene. Jeg kan jo like godt slenge med hva jeg har planlagt å gjøre denne uka, men jeg kan ikke love at alt blir gjennomført. Og det går bra.

✓ Ukeshandel

✓ Vask bad

✓ Støvsug

✓ Bytt håndklær

✓ Vask klær

✓ Vann blomster

✓ Skifte sengetøy

✓ Tørk over lister

✓ Støvtørk hyller

✓ Dugnad i Portør

God mandag alle sammen, og lykke til med denne ukas oppgaver, enten de er store eller små!

8 thoughts on “Om å slippe målene

  1. Det går så fint! Poenget med å ha mål er jo å ha det bedre, ikke verre. Skjer ting som gjør at det man skulle gjør blir nedprioritert, ja da blir det det! Så lenge du kan si at det var verdt det på slutten. 🙂
    Jeg skal nå begynne å redesigne bloggen min, så da skal jeg lese igjennom innleggene dine om hjemmesider! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top