Tre måter å skrive budsjett på

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nå har jeg satt opp budsjett for mai på sammen måte som jeg har gjort i noen år nå. Men nå leste jeg et innlegg på en blogg om en ny måte å skrive budsjett på som er veldig enkel. Du skriver hva du MÅ bruke penger på og hva du VIL bruke penger på. På den måten er det jo utrolig lett å finne ut hvilken post du skal kutte fra. Det er veldig genialt for alle som ikke orker å føre budsjetter, for det går mye fortere enn vanlig. Siden jeg var så godt i gang med to ulike budsjetter, slang jeg like godt på et tredje; luksusfellenbudsjettet. Rett og slett samme oppsettet som den store, svarte tavla på luksusfellen.

 

De tre ulike budsjettene:

Mitt vanlige budsjett

Jeg er nysgjerrig på nøyaktig hva det er jeg bruker penger på i måneden, og har derfor alltid brukt et veldig langt budsjett med mange poster. Og dersom jeg vet om en stor utgift i kommende måned, slenger jeg på en post til. Det er også en måte å rettferdiggjøre hva pengene går til, og det gir stålkontroll på nøyaktig hva jeg bruker på forskjellige utgifter.

Her er det kanskje litt greit å påpeke at det ikke er noen gjeldspost, altså består “bil”-posten av billånet jeg blir ferdig med å betale i august. Under “personlig” går innboforsikring, alkohol, og denne måneden er det et klesplagg jeg må skaffe. Derfor er “personlig”-posten ganske høy denne måneden.

Fordeler:

+ Man får god oversikt over hvor pengene går

+ Man kan lage og fjerne poster selv ut i fra hva som trengs den spesifikke måneden

Ulemper:

​Det tar lang tid å føre inn

 

Må/Vil-budsjettet

Dette geniale budsjettet er så enkelt og man får veldig raskt oversikt over hvor mye man egentlig ikke trenger å bruke penger på, men bare vil bruke penger på. I mitt budsjett valgte jeg å ha med “sparing” som en post, siden det ikke er penger som kastes vekk på noe, men samtidig ikke er tilgjengelig på konto. 

Noe som kan være lurt er å starte med et slikt budsjett og så utvide til et større dersom “Vil”-posten er veldig stor, og man ønsker å kutte på den.

Fordeler:

+ Det går veldig raskt å fylle ut

+ Man får veldig kort og konkret vite hvor mye man “sløser” 

+ Man blir tvunget til å være litt hard mot seg selv

Ulemper:

​Man mister totaltoversikten over hva det er man bruker penger på

 

Luksusfellenbudsjettet

En god kombinasjon av de ovenfor er jo luksusfellenbudsjettet som fint deler opp i enkeltposter man kan fokusere mer på enn andre, som klær, mat, transport og annet. 

 

Fordeler:

+ God kombinasjon der man får oversikt uten at man får detaljene på nøyaktig hva man bruker

+ Tar raskere tid å fylle ut enn mitt vanlige budsjett

 

Hvilket budsjett er din favoritt?

8 thoughts on “Tre måter å skrive budsjett på

  1. Therese Bråthen: Så bra du har oversikt! 😀 Jeg satt der plutselig og følte jeg var så sparsommelig og bestemte meg for å faktisk skrive ned alt! Da fikk jeg litt bedre kontroll!

  2. Jeg liker nok din måte best, men du har flere kategorier enn jeg har. Mange av postene dine havner under “Lommepenger” for meg. Dessuten bruker jeg jo Everydollar.com, som bare tar 15-20 min å oppdatere hver søndag. Jeg bruker jo litt lengre tid, for jeg tar en skjermdump av hvert steg for bloggen… ;-p
    Jeg setter stor pris på hvor viktig det er å fortelle pengene mine hva jeg vil bruke de på, enn å finne ut etterpå hva de er gått til. Å finne ut hva jeg brukte pengene på i etterkant, justerte aldri forbruket mitt i de kommende månedene. Nå kan jeg si at jeg denne måneden prioriterer å betale baksmellet, som betyr mindre penger i lommepenger, mindre penger til bøker, mindre penger til dit og datt.

  3. Ja, den ser jeg! 🙂 Jeg har budsjett igjennom banken min jeg, å har gjort så alt jeg har av faste regninger går på faste oppkrav, også har jeg en egen regningskonto! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top