Adventure Time: Gausdal

Og da var ferien over, påskepynten er pakket vekk og motivasjonen for arbeid er på topp igjen. 

I løpet av ferien fikk jeg oppleve mye. Hvem trenger sydenturer når man kan gjøre så mye spennende og gøy i Norge?? Jeg har i hvert fall hatt en perfekt påskeferie, sett bort i fra at jeg ikke har stått på ski da. Det får bli en annen ferie.

Jeg skrev at jeg skulle komme tilbake til hvorfor jeg var stolt over turen jeg har på i slutten av ferien. Grunnen er at selv om resten av Norge begynner å smelte til og få varmere vær var det fortsatt ned i -18 grader der vi satt opp lavvoen! La meg beskrive turen litt mer i detalj: 

dav

I bagen:

  • Godteri. Masse godteri.
  • Superundertøy
  • Lånte soveposer fra mamma og pappa
  • Lånt liggeunderlag
  • Raggsokker (vi trodde vi hadde med to par, men det viste seg at vi bare hadde med ett, haha)
  • Ullsokker til skift
  • Varmere genser
  • Pils
  • Pølser
  • Polarbrød
  • Ketchup (det viktigste)(neida)

 

Det hele startet med at vi spontant takket ja til å være med på overnatting ca. en uke i forveien av turen. Vi eier ikke soveposer, liggeunderlag, turvintersko eller vinterebukse, men vi kastet oss i det like vel. Det er jo en opplevelse! Vi endte opp med å låne en sommersovepose og en 30 år gammel sovepose av mamma og pappa.

 

Fredag

12:00 – Bagene er ferdig pakket på Skedsmo der vi har tilbragt de siste dagene. Vi setter vi oss i bilen og roadtripper av sted til Gausdal.

13:30 – Stopper vi i Bolleland på Espa (obligatorisk) 

15:00 – Vel framme i Gausdal, vi overlevde bilturen! 

16:00 – Vi er forent med resten av gjengen og oppe på fjellet. Det er ish -5 grader eller noe? Vi finner en plass ca. 200 meter unna bilene vi kan campe. Det er løssnø, men vi har ullsokker på, så hver gang vi får snø i skoen bare børster vi det ut. Vi setter opp lavvo, graver ut en sitteplass og gjør klart til grilling! Heldigvis for alle har min bror med seg bålpanne og fire store poser med ved, så det går fort å tenne opp. Det skal forresten nevnes at parkeringsplassen til bilene var gjemt bak en stor snøfonn, så det var som å være ute på vidda, heheh.

sdr

dav

18:00 – Føttene begynner å merke at det er bitte litt kaldt. Som sagt har vi ikke turvintersko, vi har vanlige byvintersko. Men ullet i sokkene redder oss inn! Vi steker verdens beste pinnebrød, popper noen pils, griller pølser og kooser oss ordentlig foran bålet! Legg merke til den fine fryseren vi lagde. Det viste seg at det var veldig lite bruk for fryser. Alt vi hadde av drikkevarer frøs bare det var noen minutter unna varme.

20:00 – Kulden begynner å tære på tærne (did you see what I did there?), så jeg melder meg frivillig til å være den som legger ut soveposer og liggeunderlag, og fordeler soveplasser inne i lavvoen. Planen min blir raskt gjennomskuet av broren min, så han setter fort opp en slags parafinovn der inne som jeg kan varme meg på. Det er så kjekt med folk som bare har med seg alt mulig utstyr en selv ikke eier på tur. Den var det veldig futt i! Den smeltet skoene relativt fort og fikk varmen i beina mine igjen. 
Bålpanna flyttes til rett utenfor teltet så jeg og de andre som har “feiget ut” får delta på det sosiale, og vi pilser videre og koser oss!

00:00 – Det begynner å bli rimelig kaldt ute, men det har skjedd noe magisk. Kroppen har på mystisk vis begynt å venne seg til kulden, så plutselig kan vi gå ut på do uten å fryse ihjel i bare superundertøy. Magisk! I tillegg begynner vi å bli ganske signe. 
Vi blir liggende å prate en god stund før vi gjør et forsøk på å legge oss.

Jeg syns dette bildet er så sykt morsomt. Jeg ser ut som et forskremt rådyr i ferd med å bli påkjørt, hahaha.

04:00 – Vi sliter med søvnen. Jeg og Øystein ligger og sier til hverandre at vi KAN gå til bilen og kjøre til varmen, men ingen vil gi seg. Det er -18 grader ute og kulden trenger gjennom de tynne liggeunderlagene. Men vi skal IKKE gi oss! Hva vi skulle gjort uten parafinvarmeovnen, som i hvert fall bidro til litt varme, aner jeg ikke. 

Ish 06-07:00 – Sola har begynt å varme lavvoen igjen, så vi klarer å sovne.

08:00 – Vi blir BRUTALT vekket av broren til min svigerinne kaster snøball på lavvoen og stikker hodet inn for å se hvordan det går med oss. Mer søvn ble det ikke denne natta… Alle er svært molefonkne og vi blir sittende i soveposene våre. Det viser seg at flere andre også har fryst denne natta. En som derimot ikke har fryst er min bror som (igjen) har hatt skikkelig utstyr. Med en sovepose som tåler -40 grader har han hatt en svært behagelig natt (bortsett fra å jevnlig måtte stå opp for å sjekke parafinovnen). Som den rene Lars Monsen står han opp før alle oss andre og får fyr på bålet utenfor lavvoen. Sakte men sikkert klarer vi andre å karre oss ut av soveposene vi og, og det er faktisk overraskende varmt og godt utenfor ved bålet. Vi lager oss kaffe, spiser polarbrød og pinnebrød, og nyter morgensolen.

dav

12:00 – Kaféen på andre siden av parkeringsplassen er åpen, så vi etterlater alt vi eier for å få i oss litt kakao og vafler. Det var GODT å komme seg inn litt. 

Det var en SUPER tur! Jeg er så glad for at jeg ble med på tross av manglende utstyr. Vi må ha virket som verdens verste byfolk, men er ikke det viktigste deltakelsen? Vi vendte våre røde, solbrente neser hjemover og takket for en super opplevelse.

10 thoughts on “Adventure Time: Gausdal

  1. Haha åååh, selv hater jeg å fryse, så skjønner godt at du er litt stolt over at du dro på denne turen! Men det virker som om dere hadde det utrolig koselig til tross for minusgradene 😀

  2. ååå, så utrolig gøy! jeg har så lyst å få med meg et gjeng på noe sånt, men sliter litt med å få vennene mine med på det!! haha 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top