8 tips til å bestå eksamen fra i dag

I sommer ble jeg ferdig med en bachelorgrad i Informatikk, og jeg var en av de som var så heldig at jeg besto alle fagene. Men det tok over et år før jeg fant et system på hvordan jeg skulle få til å stå uten for mye problemer. Mitt siste år hadde jeg fått så gode rutiner på det at jeg ikke stresset så mye før eksamen i det hele tatt. Mens andre satt og jobbet fra morgen til kveld, fant jeg mitt eget system. Og det må man komme i gang med allerede nå, om man skal være klar til eksamen!

Dette er mine beste tips til å bestå eksamen:

1. Gjør forberedelser før leksjonen

I fagene jeg hadde, skrev enten foreleseren opp pensum for faget, eller så la de ut PowerPointen de kom til å gå gjennom under forelesningen. Dette gjorde at det var mulig å forberede seg til hva som kom til å bli sagt, og det ble mye lettere å følge med hele tiden.

I fagene der foreleseren bare la ut PowerPoint, skrev jeg opp alt som sto på den, og lot det være plass til tilleggsinformasjon nederst på siden.

I fagene der pensum var lagt ut, gikk jeg over med markeringstusj i alle sidene som skulle gås gjennom. 

På den måten fikk jeg ikke bare gått gjennom pensum to ganger (både i timen og på forhånd). Jeg gjorde i tillegg klart notater til eksamenstiden. Både markeringen av pensum og PowerPoint-gjennomgangen førte til at jeg ikke mistet noen ting som var viktig, og dermed trengte jeg ikke ta nye notater/markeringer før eksamen.

2. Ta gode notater

Under forelesningen er det viktig å ta gode og forståelige notater. Har man allerede notert på forhånd (for eksempel fra leksjoner der PowerPointen blir lagt ut, trenger man bare å skrive ned tilleggsinformasjon og understreke med farger hva som er viktig, ganske viktig og ord og begreper. Jeg valgte å understreke alt som var veldig viktig med rød, ganske viktig med grønn og ord, begreper og overskrifter med oransje.

I fagene der jeg bare hadde gått gjennom pensum og markert i boka, tok jeg gode notater fra alt som ble sagt. Det var mye lettere å få med seg hva som var relevant for faget, når man allerede hadde vært gjennom det én gang. I tillegg lot jeg de være igjen et tomrom nederst på arket der jeg kunne skrive oppsummering. 

3. Gå gjennom notatene etterpå

Etter forelesningen er over, er det lurt å gå gjennom notatene man har skrevet etterpå. Jeg valgte å skrive en oppsummering nederst på hvert ark, i tillegg til å understreke de notatene som ikke var understreket fra før. Da brukte jeg altså rød farge på veldig viktige ting, grønn på ganske viktig, og oransje på overskrifter, ord og begreper.

4. Sett opp lekser for å gjøre klart notater til eksamen

Jeg hadde en frist på et par uker før første eksamen til å gjøre “leksene” jeg selv ga meg. Det var ting som å bli ferdig med å markere ut hele pensumboka, skrive notater over på PC eller fargekoordinere egne notater.

5. Gjør grundige forberedelser til eksamener med hjelpemidler

Jeg hadde noen kodefag der jeg fikk ha med meg hjelpemidler. Et der jeg bare fikk ha med et ark, og noen andre der jeg fikk ha med så mye hjelpemidler jeg ville. Der var det mange som bommet ved å bare ta med seg en haug av hjelpemidler de ikke systematisk hadde gått gjennom, slik at de satt på eksamen og brukte mer tid på å lete i hjelpemidlene enn å løse oppgaver. 

Før eksamenen vi kunne ha med så mye hjelpemidler vi ville, lagde jeg en perm. Jeg gikk gjennom gamle eksamensoppgaver, og hver gang jeg støtte borti et problem fant jeg ut svaret og skrev det opp i permen. Det var alt fra kodesnutter til begreper. Jeg gikk gjennom en haug med gamle eksamensbesvarelser og oppgavebesvarelser, og satte meg ordentlig inn i dem, før jeg la de i permen. Jeg sorterte permen etter forklaringer på vanskelige begreper og kodesnutter. Kodene ble sortert etter leksjoner vi lærte kodene i og eksamensoppgaver. Til slutt lagde jeg en innholdsfortegnelse, så det skulle være enkelt og raskt å finne fram til akkurat det jeg ville ha. 

6. Sett opp en eksamensleseplan

Jeg satte opp en ordentlig eksamensleseplan to uker før første eksamen. På den måten sørget jeg for at jeg fikk gått gjennom absolutt alt jeg hadde planlagt å gå gjennom før eksamenene. Ofte er det veldig kort tid mellom hver eksamen, og da er det lurt med en plan som sørger for at du ikke har masse du skulle gjort dagen før en eksamen. 

Jeg satte opp “lekser” for hver dag. Om det var å lese gjennom notatene, lese gjennom pensum, gjøre quiz-oppgaver, gå gjennom obliger, eller eksamensoppgaver. Det å gå gjennom eksamensoppgaver er forresten gull verdt for å få en god karakter. Ikke bare lærer du mye, men du får også vite hvor lista ligger og hva den enkelte foreleseren forventer av svar fra deg. 

7. Ta litt fri

Dagen før hver eksamen passet jeg alltid på å ikke brenne meg helt ut. Jeg satte opp at jeg skulle lese gjennom notatene et par ganger, og så bare slappe av resten av dagen. For meg var det bedre, enn å sitte og brenne ut hodet helt dagen før man skal yte sitt beste. Jeg gikk eller jogget gjerne en tur for å få slappet av litt i hodet, noe som var veldig befriende. I tillegg gjorde jeg alt klart til morgendagen. Alt fra antrekk til frokost, bagen og snacks til eksamen.

8. Ha med noe digg på eksamen

Jeg er sjokoladeavhengig på eksamen, og hadde helt klart ikke klart meg uten sjokolade og kaffe. I tillegg hadde jeg smoothie, vann, tyggis, leppepomade og banan, bare i tilfelle. Det høres kanskje veldig overdrevent ut, men jeg koste meg virkelig på eksamen, istedenfor å bare stresse. Det gjorde at jeg tok meg god tid og slapp å tenke på at jeg var sulten, tørst eller hadde tørre lepper (det er veldig distraherende, syns jeg).

 

Lykke til, alle studenter! Håper noen av tipsene var til hjelp.

10 thoughts on “8 tips til å bestå eksamen fra i dag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top