6 grunner til å studere IT

Nå begynner tiden for å skulle finne en studieretning for mange å nærme seg, og du har fort bare et par måneder igjen å tenke på. Uansett hva du har planer om å studere vil jeg at du tar deg noen minutter til å lese gjennom disse gode grunnene til hvorfor det er veldig lurt å studere IT. Kanskje du også sliter med å få deg jobb i bransjen du har begynt i? Da kan et år med IT-studier gi deg det lille ekstra på CV’en.

 

Hvorfor studere IT

1. Fordi det er lurt å ha ved siden av andre studier

Uansett hva du vil jobbe med i fremtiden er det lurt å ha et år med IT-studier ved siden av, fordi det er utrolig nyttig å vite mye om data og programmering. I fler og fler jobber kommer man borti situasjoner der IT-kunnskaper er nyttig, både som lærer, sykepleier, journalist, prosjektleder, markedsfører, designer og mye annet. Kanskje skal du starte å jobbe i en bedrift som trenger at noen kan kommunisere med webutviklere? Da er det fint å ha kunnskap om hva du ber om.

 

2. Fordi du kan bli overrasket over hvor gøy det er

Det skjedde med meg. Jeg hadde ikke trodd det kom til å være programmering og webutvikling jeg skulle ha lyst til å jobbe med, men det er mye morsommere enn det jeg først antok. Kanskje du også kan bli overrasket over det samme? Det skader i hvert fall ikke å gi det en sjanse!

 

3. Fordi du lærer å skape og utvikle

Ønsker du en jobb der du har mulighet til å skape, være kreativ og lage noe som andre kan se og benytte seg av? Da ville jeg testet ut utvikler-yrket. Det er så rart å tenke på at det jeg har sittet og laget blir brukt av flere tusen personer hver eneste dag på så mange forskjellige sider. Nei, så får man ikke den samme kreden som for eksempel en kunstner ville fått, men man kan være stolt av det likevel.

 

4. IT-folk er etterspurt

Det er stor sjanse for jobb etter IT-studier, for det blir bare et større og større behov for det. Det er konstant utlysninger etter folk med IT-utdannelse ute, og veldig mange får også jobb uten å engang ha vært gjennom en jobbsøkerprosess. Kanskje du må, som i de fleste andre yrker, jobbe deg opp med små IT-jobber i starten, men det tar ikke lang tid etter fullførte studer før man er i en godt betalt, fast jobb.

 

5. Du får være med på masse gøy

Når du har litt IT-kunnskap i bagasjen kan du melde deg på morsomme ting som hackathons, IT-konferanser og mye annet. Selv har jeg deltatt i to forskjellige hackathons, som er konkurranser der man sitter oppe og koder på en idé hele natten og presenterer den dagen etter. Det er sååå gøy, og første gang vi var med vant vi faktisk en av kategoriene. Google “hackathon” for å se om det er noe i nærheten av deg.

 

6. Jeg vedder på at du får verdens kuleste kollegaer

IT-folk må være de koseligste menneskene i verden, og det mener jeg heelt objektivt 🤍

 

Elise og Jørgen som står foran to reklameplakater for aplia

2 thoughts on “6 grunner til å studere IT

  1. Sikkert gøy å studere det, hvis man er litt interessert i sånt. Jeg er liksom SÅ dårlig på sånt, og ble lærer i stedet for 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top