10 ting som må gjøres før desember

Nå er november over oss, og jeg innså helt plutselig hvor kort tid det faktisk er igjen til jul. Jeg gleder meg så sinnsykt mye, og tiden til advent går så fort! Det var med et lite sjokk jeg innså hvor mye jeg egentlig hadde planlagt å gjøre i løpet av november. I fjor var jeg myyye tidligere ute med juleforberedelsene, men det skal nok gå likevel. For at desember ikke skal bli stress, men at jeg likevel skal få tid til alt, så må jeg få unna så mye som mulig allerede nå i november. Da blir desember bare kos og hygge! Men for å få gjort alt jeg har planlagt å gjøre i november, så trenger jeg lister. Jeg er så utrolig dårlig på å få ting gjort uten at det er skrevet ned at jeg må gjøre det. Så her kommer min lille juleforberedelsesliste for november!

1. Ta julekort-bilder

De to foregående årene har jeg og Øystein sendt ut julekort til venner og familie, og jeg har så lyst til at vi skal gjøre det i år og. Vi må bare finne et riktig motiv for årets julekort, og ha en liten photosession først. Deretter må de fremkalles, skrives på og sendes ut til noen utplukkede personer. Det blir som regel nesten bare familie som får, siden de koster en del mer enn vanlige bilder.

 

2. Finne bilder til å fremkalle

Når jeg først skal fremkalle julekort, så er det like greit å bruke porto-pengene på å fremkalle bilder for resten av året og. Jeg lovet meg selv at jeg skulle bli flinkere til å samle litt bilder gjennom hele året, men det har jeg selvsagt glemt i år igjen. Derfor må alle bildene samles på én gang, og det pleier å være maange! Det er alltid så vanskelig å finne alle fine bilder som er sendt til meg eller som jeg har tatt selv, og enda vanskeligere å velge ut hvem som skal få plass i albumet. Det er jo dessverre ikke plass til alle…

 

3. Fremkalle bilder

Når utplukkingen endelig er gjort, så kan jeg få fremkalt bildene og kost meg med å lime dem inn i albumet. Innliming er en jobb som hører desember til for meg, for jeg har hatt den tradisjonen helt siden jeg sluttet å studere, og desember plutselig kunne brukes på kos, og ikke eksamenslesing.

4. Handle alt av julegaver

Jeg elsker å ha julegavehandelen ferdig allerede i november, slik at jeg kan kose meg med innpakkingen i desember. Det verste jeg vet er å måtte stresshandle en julegave, fordi jeg ikke har vært tidlig nok ute. Da kan man for eksempel ikke bestille fra nett lenger, og da blir utvalget betydelig mindre.

 

5. Lage ferdig alle hjemmelagde julegaver

Det er koselig å innimellom slå til med litt hjemmelagde julegaver! Jeg kan ikke si hva det er jeg skal lage for noe, men jeg skal hvertfall få mesteparten av det ferdig nå i november, slik at det ikke blir noe stress med det i desember.

6. Skrive egen ønskeliste til jul

Jeg er rimelig sent ute med å skrive julegaveønskeliste, for de fleste i min familie har jo allerede kjøpt gave. Men det er likevel praktisk for de menneskene som enda ikke har kjøpt noe, og ønsker litt inspirasjon. Dessuten syns jeg det er så gøy å skrive ønskeliste, haha. Jeg går aldri tom for ting jeg ønsker meg, og jeg prøver å holde på det hvert år! Tips for å alltid ha noe å ønske seg: La være å kjøpe deg alt du har lyst på til en hver tid. Ønsk deg det heller i gave.

 

7. Planlegge grøtfest

Jeg har nå arrangert grøtfest to ganger, og tenker å gjøre det i år og. Jeg vurderer om det bare skal bli en liiiten samling i år, med et par venner, men det blir jo fort mange fler. Det er jo koselig å ha mandel i grøten og samles i juletiden!

 

8. Skrive en liste over alt som skal bakes

Jeg er en sucker for alt av lister, og det inkluderer også liste over årets julebakverk! Jeg troor jeg kommer til å lande på sjakkaker, lussekatter og karameller, kanskje. Men det er foreløpig fortsatt uvisst! Sjakkaker/silkekaker

9. Oppdatere julelista på spotify

Dette er en litt tricky utfordring. Jeg må oppdatere julelista uten å høre på julesangene! Jeg har ikke lyst til å høre, bare fordi jeg har lyst til å spare sangene til desember, haha! Men det blir nok fort til at jeg må høre litt utdrag her og der likevel.

 

10. Grundig vask av alle rom

Her kommer den slitsomme biten. Vi har ikke hatt noen form for “høstrengjøring”, så det trengs sårt å vaskes ordentlig her. Vi har bare moppet lett over stua, men ikke noe under sofaene, på kontoret, soverommet eller trappa. I tillegg vil jeg støvesuge mellom sofaputene, støvtørke alle overflater, vaske vinduene og dører, der det gjerne kommer mye fingermerker. Det blir deilig å starte desember med helt ren og fin leilighet!

pakke

Hva skal du gjøre i november?

2 thoughts on “10 ting som må gjøres før desember

  1. I november er planen å… kjøpe de fleste julegavene, rydde huset (så det blir lett å pynte i desember), gjøre klar julekortene for levering, se alle julefilmene på Netflix (er godt i gang, skal lage en anbefaling over hvilke som er verdt å se… men det er litt av en jobb å komme seg gjennom!) og ha juleverksted med barna mine. Jeg er også glad i lister, i dette blogginnlegget laget jeg en oversikt over 30 lister du trenger til jul 😉 https://julefreak.blogg.no/1478897849_liste_over_julelister.html
    Kommer tilbake til bloggen din – jeg er glad for alle som starter førjula litt tidlig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top