Oppskrift: Oreo-ostekake

burst

I dag skal jeg feire enda en bursdag (ja, jeg nevnte vel at jeg var glad i bursdager?) med de jeg kjenner i Skien. Det var ikke mitt forslag å feire altså, men jeg bukker så lett under for press av venninner. Samtalen gikk ca. slik: 
“Skal du ikke feire noe bursdag her i Skien?”
“OKEI DA”

Det er fordelen med å ikke bo der du kommer fra, du kan feire dobbelt opp med bursdager!

Men for å få mer ut av bursdagen har jeg og Øystein (samboeren min) tenkt at vi skal slå den sammen, siden han har bursdag i april. Da trengs det en skikkelig bursdagskake. Jeg liker eplekake, gulrotkake og oreokake, mens han er mest glad i ostekake. Derfor skal jeg slå sammen oreo og ostekake til en oreo-ostekake! 

sdr

Bunnen:

  • 150 gram smør
  • 250 gram oreo

Ostekrem:

  • 400 gram kremost – naturell
  • 3 dl fløte
  • 100 gram sjokolade
  • 110 gram sukker
  • 2 stk gelatinplater
  • 100 gram oreo

Topping:

  • 50 gram oreo
  • 100 gram sjokolade

sdr

Slik gjør du: 

1. Legg plast rundt en kakeform (så det blir lettere å få kaken ut av den etterpå)

2. Knus 250 gram med oreokjeks. Enten i en blender, eller ved å legge dem i en pose og tråkke på den (det syns jeg virket like bra, haha). 

3. Smelt 150 gram smør.

4. Bland smør og oreokjeks sammen. Hell det over i kakeformen, så det former en kjeksbunn.

5. Sett kakeformen i kjøleskapet mens du lager kremen.

dav

6. Legg to gelatinplater på en dyp tallerken og hell over kaldt vann. La det stå slik i et kvarter, og kok opp litt vann mens det ligger og godgjør seg.

7. Bland sammen fløte, kremost, sukker og vaniljesukker til en myk krem. Her anbefales det å ha håndmikser eller lignende, så prøv å få lånt en om du ikke har! Det er forresten en fin ting å ønske seg i bursdagsgave, det var slik jeg fikk min (♡).

8. Klem ut vannet fra gelatinen og legg det i en liten bolle. Hell over en bitte liten skvett med kokende vann. Rør ut gelatinen.

9. Hell gelatinvannet over i bollen og bland det inn.

10. Ha en mengde av kremen over i en annen bolle. Jeg tok ca. en tredjedel. 

11. Smelt 100g sjokolade og ha det i sammen med den delen av krem du satte til side.

12. Hell sjokoladekremen over i kakeformen og sett den deretter inn i kjøleskapet igjen. La det kjøle seg ned i 10-15 minutter.

12. Grovknus 100g oreokjeks og vend det inn i den andre delen av kremen. 

13. Hell dette over i kakeformen og pynt med ca. 50 gram oreokreks på toppen.

14. Sett kaken til kjøling over natta eller minst tre timer.

mde

15. Smelt 100 gram sjokolade og bland med en skvett kokende vann for å få den rennende. 

16. Hell over kaken.

Og violà! Du har en supergod kake!

 

10 thoughts on “Oppskrift: Oreo-ostekake

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top