Oppskrift: Sjakkaker / Silkekaker

Sjakkaker/silkekaker

God helg!

Dette er den aller siste helga før vi reiser hjem til jul. Desember har som vanlig gått utrolig fort, men jeg er glad for at jeg har fått nyte disse ukene til det fulle.

I går hadde jeg hele leiligheten for meg selv, siden Øystein var på julebord med jobben, og det var så deilig. Jeg så på disneyfilm (danset og sang til alle sangene), spiste potetgull med dip, drakk julebrus og spradet rundt i superundertøyet. I tillegg bakte jeg årets pulje med sjakkaker. Det har blitt tradisjon for meg å bake disse i jula, og dette var tredje eller fjerne år på rad. Jeg syns helt ærlig at de er de aller beste julekakene! Jeg elsker kombinasjonen av vaniljesukker og kakao, og jeg pleier å lage dem i perfekt, liten størrelse, slik at de er lette å spise, selv om man er mett.

De er også veldig enkle å lage, og det eneste du trenger er en bakebolle, håndmikser (det er lurt å låne om du ikke har en) og en vekt.

Sjakkaker/silkekaker

Ingredienser

🍪 200g romtemperert smør
🍪 150g sukker
🍪 200g hvetemel
🍪 100g potetmel/maizena
🍪 1ts bakepulver
🍪 1ts vaniljesukker
🍪 2 toppede ts kakaopulver

 

Sjakkaker/silkekaker

Fremgangsmåte

  1. Visp sukker og smør sammen til det blir lyst og luftig.
  2. Sikt inn hvetemel, potetmel, bakepulver og vaniljesukker.
  3. Bruk hendene til å kna alt sammen. Jobb med deigen til det blir en fast klump. Kna den på kjøkkenbenken.
  4. Del deigen i to nesten like store biter. Den ene kan veie noen gram mer enn den andre bare.
  5. Legg den tyngste deigen til side og kna inn en og en teskje med bakekakao i den andre. Jobb med deigen til den er får en jevn farge.
  6. Del begge deigene igjen i to like store deler, slik at du har fire stykker.
  7. Trill alle deigene til pølser, og legg dem på hverandre, slik som illustrert på bildet.
  8. Kutt opp deigen med ca. en halv cm mellomrom og legg bitene på et stekebrett med bakepapir.
  9. Kakene skal stekes i 8 minutter på 200 grader.

Sjakkaker/silkekaker

Sjakkaker/silkekaker

Sjakkaker/silkekaker
Ferdige sjakkaker

Sjakkaker/silkekaker

Home made cookies

 

Sjakkaker/silkekaker

Sjakkaker/silkekaker

Q: Hvilke julekaker liker du best?

6 thoughts on “Oppskrift: Sjakkaker / Silkekaker

  1. Nam! De så gode ut, og absolutt en bonus at de er enkle å lage 🙂 Selv lager jeg alltid kakemenn og kolakaker til jul, men i år laget vi også fløtekarameller. De ble jeg veldig fornøyd med, og har litt godt jeg kan gi bort i julegaver 🙂

  2. Husker mi mor laga sjakkaker,dei var gode. Men oppskrifta fant eg ingen plass før no. No er eg glad!!

  3. Disse var utrolig kule! Ser jo utrolig komplisert ut, men ser på oppskriften og fremgangsmåten at det ikke er så vanskelig. De må jeg definitivt prøve å bake 🙂 Tusen takk for oppskrift!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top