Reiseguide: Bergen

Bergen brygge

Problemet jeg innså etter reiseguiden her endelig var ferdig, er at jeg nesten ikke har noen bilder fra Bergen by, til tross for at jeg har vært der mange ganger de siste seks årene. Min samboer er nemlig bergenser som har flyktet fra regnet og hit til Østlandet, der han møtte meg. Derfor tilbringer vi mest tid med familien og vennene hans utenfor selve Bergen sentrum når vi først er i området. Slikt blir det lite turistbilder av! Likevel føler jeg at jeg har fått nok innblikk i Bergen og snakket med nok lokale innbyggere til å danne en liten oversikt over noe av det Bergen har å by på.

Alt er ikke med, dette er kun anbefalinger etter både egne og andres erfaringer og opplevelser.

Fiskehatt

On the road to Bergen!

Alle oppgitte reisetider gjelder til og fra sentrum.

Avstander:

  • Oslo: 6 t 52 min
  • Kristiansand: 7 t 39 min
  • Trondheim: 9 t 36 min
  • Stavanger: 4 t 48 min
Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Bergen Tourist Board (@visitbergen)

Spise

  • Lysverket 
  • Kolonialen 
  • Cornelius sjømat restaurant 
    • 5-retters meteorologisk meny, inkludert båttransport, kr. 1195,- per gjest 
  • NAMA
    • “Visstnok den beste sushien på vestlandet, men litt dyr” – Kommentar fra lokal kjenning
  • Villani i Skostredet
    • “Knallgod italiensk mat, trøffelpastaen er himmelsk” – Kommentar fra lokal kjenning
  • Royal Burger og Gin
    • Beste burgeren i Bergen!

Aktiviteter:

  • Topptur: Ulriken 
    • Middels
    • 2,3km (én vei)
    • ca. 60 min (én vei)
    • Det høyeste av Bergens syv fjell
    • Stigning: 450m
    • 642moh
    • Restaurant på toppen!
  • Opplevelse: Ulriksbanen
    • Foreløpig stengt fram til midten av august
  • Opplevese: Zipline på Ulriken
    • 450kr for voksen
    • For tiden utilgjengelig
  • Opplevelse: Fløybanen 
    • 65kr per vei
    • Kun et par minutter unna fisketorget i Bergen sentrum
  • Langtur: Fløyen – Ulriken 
    • Middels
    • 13km (én vei)
    • 5 timer (én vei)
  • Topptur: Hananipa 
    • 40 min unna Bergen sentrum 
    • 6km tur/retur 
    • 2-3t (tur/retur) 
    • Stigning: 352m 
    • Perfekt å telte 
    • 722moh 
    • Anbefales av lokale
  • Topptur: Bruviknipa 
    • Middels
    • 3-4 timer (tur/retur)
    • 10,5km (tur/retur)
    • 855moh
  • Topptur/Langtur: Fottur langs veafjorden 
    • Krevende
    • 16km (én vei)
    • 8 timer (én vei)
    • Les deg godt opp på turen før du begir deg ut på den.
  • Topptur: Høgafjellet 
    • Krevende
    • 14,4km (én vei)
    • 5 timer (én vei)
  • Topptur: Kiellandbu 
    • Middels 
    • 5,3km (én vei)
    • 2,5t (én vei)
    • Anbefales av lokale
  • Topptur: Lyderhorn
    • Middels
    • 7,2km (én vei)
    • 1 time (én vei)
  • Opplevelse: UNIESCO-brygge 
  • Opplevelse: Besøk fiskemarkedet
  • Opplevelse: Akvariet 
    • Voksenbillett: 300kr
  • Opplevelse: Nostress i Skostredet
    • Blitt kåret til beste pubkonsept
  • Opplevelse: Lysekloster 
    • Norges eldste cistercienserkloster

Sove:

  • I telt på toppen av Hananipa
  • I telt på toppen av Bruviknipa
  • Utallige hoteller
  • Utallige airbnb-leiligheter
  • Bergen Camping
  • Lone Camping
  • Pensjonat/Vandrerhjem: Marken gjestehus
  • Vandrerhjem: HI Bergen Hostel Montana
  • Fanafjorden Hytteutleie
  • Glesvær rorbu

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top