Oppskrift: Enkle, små sjakkaker

Sjakkaker/silkekaker

Good lørdagskveld.

Denne oppskriften postet jeg originalt i fjor, men føler den fortjener å bli repostet igjen i år. Jeg bakte disse deilige julekakene i stad mens jeg så på “Julearven”, en helt grei, søt og koselig C-julefilm.

Jeg liker å lage disse kjeksene små, så det blir enklere å forsyne seg av dem. Jeg tror dette er fjerde eller femte året på rad jeg baker dem til jul, så det har blitt en ordentlig tradisjonskake. Glem de syv slagene!

Sjakkaker/silkekaker

Ingredienser

🍪 200g romtemperert smør
🍪 150g sukker
🍪 200g hvetemel
🍪 100g potetmel/maizena
🍪 1ts bakepulver
🍪 1ts vaniljesukker
🍪 2 toppede ts kakaopulver

 

Sjakkaker/silkekaker

Fremgangsmåte

  1. Visp sukker og smør sammen til det blir lyst og luftig.
  2. Sikt inn hvetemel, potetmel, bakepulver og vaniljesukker.
  3. Bruk hendene til å kna alt sammen. Jobb med deigen til det blir en fast klump. Kna den på kjøkkenbenken.
  4. Del deigen i to nesten like store biter. Den ene kan veie noen gram mer enn den andre bare.
  5. Legg den tyngste deigen til side og kna inn en og en teskje med bakekakao i den andre. Jobb med deigen til den er får en jevn farge.
  6. Del begge deigene igjen i to like store deler, slik at du har fire stykker.
  7. Trill alle deigene til pølser, og legg dem på hverandre, slik som illustrert på bildet.
  8. Kutt opp deigen med ca. en halv cm mellomrom og legg bitene på et stekebrett med bakepapir.
  9. Kakene skal stekes i 8 minutter på 200 grader.

Sjakkaker/silkekaker

Sjakkaker/silkekaker

Sjakkaker/silkekaker
Ferdige sjakkaker

Sjakkaker/silkekaker

Home made cookies

Sjakkaker/silkekaker

Sjakkaker/silkekaker

Q: Hvilke julekaker liker du best?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top