Helgeprosjekter: Slaget om urteplantene og monsterbusker

Goooood søndag!

Bengalkatt

Håper alle har hatt en nydelig helg, jeg har i hvertfall det. Dette har vært en 100% avtalefri helg, og det var sårt tiltrengt. Jeg fikk gjort så mye annet koselig i løpet av helga, ting som gjerne blir nedprioritert dersom man har mange avtaler.

Vi startet helga på fredag ved å feire bursdagen til Øystein, min samboer, på kinoen for å se den siste Avengers-filmen, og etterpå pizzakveld hjemme. På lørdag fikk jeg trent, vasket gulvet i leiligheten, ryddet, støvesugd, laget god middag, satt over to vasker med klær og likevel var det fortsatt massevis av tid til mye gøy på kvelden.

I dag startet dagen veldig fint med en veldig deilig frokost: en stooor smoothie ved siden av kokt egg og røkelaks. Det er den perfekte helgefrokosten, syns jeg! Jeg har litt dilla på det for tiden, og det eneste som kan gjøre “retten” bedre er en avokado til.

HelgefrokostHelgefrokostHelgefrokostHelgefrokost

Etter frokosten oppdaget jeg til min store skrekk at det kravlet bitte små dyr på urteplantene mine. Samtlige planter var blitt invadert av bitte små, grønne insekter, noen planter mer enn andre. Det var så sørgelig, for jeg måtte kaste nesten alle. Det var ikke engang vits i å tenke på og skulle bekjempe skadedyrene. Heldigvis var det fire planter som ikke var SÅ angrepet, og som også var av en viss robusthet. Jeg ga dem en litt hard dusj, pillet vekk svake og svartprikkete blader (der de kanskje har lagt egg) og så måtte jeg gå over og kvise alle som var igjen med fingrene. Litt ekkelt. Nå håper jeg bare jeg er kvitt mesteparten, og at jeg ikke må kaste alt.

Da det store slaget om urteplantene var vunnet (dog med store tap) måtte jeg ut i hagen for å jobbe litt. Vi har nemlig en veeldig stor og stygg busk som bretter seg utover hagen. Vi vet ikke hva slags busk det er. Det er bare en slags generisk busk. Den er brun, stor, vissen og klarer ikke engang å stå oppreist. Det tok store deler av dagen å klippe vekk alle de råtne og seige greinene. I bunnen krydde det av edderkopper og mugg, og jeg fant til og med en gammel ølboks gjemt inni der. Den gikk ut på dato i 2014…

 

Monsterbusker før:

Hage

Monsterbusker etter:

HageHageHage

Det var GODT å bli ferdig med den jobben som vi har utsatt siden vi overtok leiligheten i fjor sommer. Nå må vi bare grave opp røttene også, og få vekk all komposten. Så det er mye som gjenstår!

Hage
Luna er fornøyd med egen innsats.

 

Håper alle har hatt en veldig fin helg! Lykke til i morgen, dersom du også har oppstart av ny arbeidsuke.

2 thoughts on “Helgeprosjekter: Slaget om urteplantene og monsterbusker

  1. Sier du at du har hatt et planteproblem du ikke har spurt meg om?! Det er akkurat slike meldinger jeg sitter hjemme og venter i spenning på!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top