Adventure time: Hengekøyetur på Valås

Hengekøyetur på Valås

I helga fikk jeg endelig teste ut tur-hengekøye (takk Lucy), og for en fin opplevelse!

Det startet med at jeg sendte et par meldinger rundt for å få i gang en jentetur på en topp, og helst med hengekøyer. Jeg har blitt så fristet av inspirerende bilder av hengekøyer på instagram, og venninners hengekøyeturhistorier at jeg ville prøve selv. Men hengekøye er ikke for alle, og derfor hadde jeg veldig lyst til å prøve det ut før jeg kjøpte.

Heldigvis fikk jeg låne hengekøya til Lucy og jeg fikk med meg en fin, liten gjeng å overnatte ute med.

Hengekøyetur på Valås

Pakkeliste

  • Hengekøye (duh)
  • Liggeunderlag
  • Sovepose
  • Mat
    • Masse polarbrød
    • Nudler
    • Rett i koppen-potetstappe (hehe <3)
    • To bananer
  • 2 liter vann
  • Litt vin
  • Myggspray
  • Solkrem
  • Flåttspray (ja, med alle disse sprayene og kremene luktet jeg veldig vondt, æsj)
  • Tannbørste
  • Tannkrem
  • Ekstra pose (viktig!)
  • Stormkjøkken
  • Sånn turmatboks med bestikk og kopp og lignende i
  • Ullundertøy
  • Ullgenser
  • To par ullsokker (Ja, det var meldt over 20 grader og ned til 15 grader om natten. Men det er krise å fryse på beina)
  • Leirsko (Lett å få av og på)
  • Lommekniv
  • Førstehjelpsett
  • Sitteunderlag
  • Fyrstikker
  • GoPro-kamera

Ting jeg skulle ønske jeg tok med, men glemte:

  • Powerbanks
  • Lue til å trekke ned over øynene når det er lyst

Hengekøyetur på Valås

Fra den perfekte spoten min hadde jeg utsikt over til Vestre Vealøs, en tur jeg gikk for bare noen uker siden. Sjekk gammel turrapport her.

Jeg var så fornøyd med spoten jeg hadde funnet, litt bortenfor de andre. Den hadde utsikt, perfekt avstand mellom trærne og var akkurat så nærme de andre at jeg ikke måtte bekymre meg for å bli drept av skogsmordere.

Hengekøyetur på Valås

Turrapport:
Fjell: Valås
Høyde: 263 moh
Lengde til toppen: 1,5 km
Tid brukt opp: ca. 30 minutter
Tid på dagen: 19:30
Temperatur: Rundt 20 grader
Vannmende: 2 liter

Hengekøyetur på Valås

Utsikt fra Valås

Bildene over er stjålet fra Elisabeth. På Valås var det plass til alle tre hengekøyene og et telt. Vi kunne fått plass til enda fler og, så det er en perfekt topp å campe på.
Med høyttaler og vin nøt vi utsikten over Porsgrunn og havet utenfor Langesund til solnedgang. Det var et skikkelig deilig avbrekk fra alt i hverdagen, og vi koste oss til langt utpå natten.

Utsikt fra ValåsUtsikt fra ValåsUtsikt fra ValåsUtsikt fra Valås

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top