Adventure Time: Skatt fra krigen i husveggen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Noen fikk med seg at jeg fant en svært gammel “skatt” i kottet mitt helga. Det har faktisk vært en drøm for meg, å finne en skatt i et gammelt hus. Det var ikke en verdifull skatt, men den var definitivt kul. Jeg fant aviser, og den første siden på den øverste avisa lyste raskt mot meg med teksten “Adolf Hitler”. Det første jeg tenkte var at dette kanskje var en reportasje om Hitler fra 80-tallet eller noe, men så søkte jeg opp årgangen på avisa. Det viser seg at dette er aviser fra krigen! Midt under okkupasjonen, på den tiden redaktøren av Varden var avsatt og erstattet med en NS-redaktør med full sensur. 

Men disse var ikke det eneste jeg fant, jeg fant også masse annet rart, og disse fikk jeg ikke datert før i går. Her er mailen jeg sendte til en ekspert på historisk julepynt, rett etter jeg fant alt dette:

 

Hei!

Jeg ble tipset om å kontakte deg, for jeg prøver å datere noen skatter jeg fant i et kott inni et kott. Jeg bor i et hus som nesten er 100 år gammelt (trehus), men det ble delt og pusset opp i 2013. 

Jeg har et kott under skråtaket og bor i andre etasje. Da jeg skulle rydde i dette kottet oppdaget jeg at det var en luke i veggen. Denne luka hadde ikke noen håndtak eller lignende, så det var ikke så lett å få øye på den. Da jeg åpnet luka så jeg at det var et slags «loft» i skråtaket. Det hadde vært noen der inne og lagt nytt elektrisk utstyr og lignende, men ellers så det ganske uberørt ut. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På gulvet lå en bunke med aviser, og det var disse jeg først nok med meg ut. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har ikke turt å klippe opp tråden rundt avisene, og jeg tør heller ikke å ta for mye på dem. De går fort i oppløsning. Men den øverste avisen er ut i fra årgangen datert til rundt 1941-1943 et sted. Disse er spennende i seg selv, selv om jeg ikke vet når de ble lagt der. Det kan selvsagt hende de er lagt der i nyere tid, fordi noen har tatt vare på dem, men jeg syntes det var et rart sted å ligge, siden det er så fuktig og kaldt der inne. Derfor tviler jeg på at de er lagt der etter huset ble pusset opp, og det fantes mange tryggere plasser å ha dem.

Det andre jeg fant var et par pakker som kan ses på bildet lenger oppe, lenger inn i kottet. Disse var pakket i gråpapir med en hyssing rundt. Den ene pakken inneholdt en slik bjelle: 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den virker ganske hjemmelaget på kvaliteten, og bjelleklingeren inni falt ut da jeg var nær den. Den har glitter over hele seg.

Den andre pakken inneholdt masse hvit/gulaktig vatt, og da jeg åpnet denne vatten fant jeg enda mer julepynt inni: 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alt dette syntes jeg så relativt nytt ut, altså ikke fra krigen, siden alt hadde så mye glitter på seg. Jeg vet ikke når glitteret kom, da. Men jeg tenkte at det i hvertfall kunne være nyere. 

Men så fant jeg en liten vatt-bit til med litt innhold inni samme pakken. Da jeg åpnet denne inneholdt den kun dette éne lille lyset, halvveis nedbrent. Det fikk meg til å lure på om pakkene kanskje kan være fra en tid man måtte ta vare på hvert eneste stearinlys. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tror du at du har noen mulighet til å hjelpe meg med å datere det her? Sånn ca? Tror du det er fra 2013 (når huset ble seksjonert), 1990, 1970 eller kan det være så langt tilbake som 1950?

Håper jeg kan høre fra deg! 

Mvh Elise

 

Etter jeg sendte denne satt jeg utålmodig og ventet hele dagen. Hver gang det kom inn en ny mail måtte jeg sjekke med det samme, men selvsagt fikk jeg ikke noe svar allerede på en søndag. 

Men endelig, i går, poppet denne mailen inn i innboksen min:

 

Hei!

Takk for henvendelsen. For et spennende funn. Utrolig gøy når det dukker opp noe slikt, attpåtil i et hemmelig rom. Jeg tror vi skal tilbake til 1940- eller 50-tallet. Under og etter krigen var det varemangel og det ble produsert en del julepynt i papp med glitter på. Så vidt jeg har funnet ut, var det også en del produksjon av dette i Norge. Dette ble ofte kalt krisepynt.

At den flettede kurven er av et matt papir og ikke glanspapir, kan tyde på at det ikke var det store vareutvalget da denne ble laget, slik som du også tenker rundt at de har tatt vare på et halvveis nedbrent lys.

 

Så nå er jeg i ekstase. Det viser seg at julepynten jeg fant faktisk har historie! Og ikke bare litt historie, men den er laget under eller rett etter krigen, på en tid med lite ressurser og varer. Det er dødskult! 

Og nå kommer da spørsmålet om når alt dette har blitt lagt der. Derfor må jeg fortsette å grave. Og om noen har noen tips til hvor jeg kan gå herfra, så gi beskjed! Kanskje jeg må kontakte de som seksjonerte huset og spørre dem om hva de visste om dette? Gi meg gjerne tilbakemeldinger og tanker, eller del med noen som kan være interessert! 

4 thoughts on “Adventure Time: Skatt fra krigen i husveggen

  1. Hei! For en spennende oppdagelse! Jeg jobber som journalist i Romerikes Blad, og lurer på om du kunne tenke deg å fortelle meg litt mer om dette, så jeg kan lage en sak til avisa? Du når meg i så fall på tlf: 95032177 eller epost: [email protected]. Håper jeg hører fra deg 🙂
    Vennlig hilsen
    Tonje Ruud Sjølie

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top