Foreviger 2018

Det er ikke lenge igjen av dette fine året. Det er allerede 6. desember, og bare 18 små dager til jul! 

I starten av denne måneden fremkalte jeg over 600 bilder bare fra i år, og når jeg nå blar gjennom dem er jeg veldig glad for at jeg gjorde det. Det er så mange fine bilder som man ellers ikke gidder å se gjennom om de bare ligger på PC’en eller i en nettsky. 

Da min farmor gikk bort tidligere i år, bladde jeg og søskenbarna mine i albumene hennes. Vi så gjennom et helt liv, fylt av opplevelser, kjærlighet, sterke øyeblikk og glede. Vi så en ung, vakker farmor, et halvt århundre før vi i det hele tatt ble kjent med henne. Vi så hennes familie, venner og minner. Vi fikk oppleve det hun fikk oppleve. Et helt liv oppsummert i noen bøker. 

Derfor fremkaller jeg bilder. Jeg ønsker å se tilbake på mitt eget liv, se alt jeg selv har fått lov til å oppleve, se alle de fine menneskene jeg har fått bli kjent med og ta vare på alt. Man glemmer etterhvert. Jeg har allerede glemt mye av det jeg har opplevd i løpet av livet, og jeg kommer til å glemme mer. Jeg ønsker at mine barn og kanskje barnebarn skal få se hvem jeg var og hva jeg opplevde, og jeg ønsker å også kunne se det selv den dagen jeg ikke lenger kan huske. 

Å ha bildene liggende i nettskyen er virkelig ikke det samme. Det er en backup. Det er en plass de ligger, slik at du har dem, men ikke for å se og mimre i om 50 år. Lagringsplattformer kommer og går, og de er geniale for å ta vare på bilder og filer for en stund. Til du finner en ny plattform som er billigere og bedre. Og så bytter du igjen. Kanskje går bildene dine tapt på veien. Derfor velger jeg å både ha bildene i album og på nettskyen. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ha en veldig fin dag videre!

 

6 thoughts on “Foreviger 2018

  1. Therese Bråthen: Ja, vet! Jeg syns også jeg er for dårlig, det blir så sjeldent at det samler seg opp såå mange bilder! Japan Photo har en veldig grei fremkallings-greie, så den anbefaler jeg å bruke når du har funnet bildene 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top