12 ting jeg vil gjøre i desember

Se julefilmer

Polarekspressen, Love actually, The Holiday, Hjelp det er juleferie, Die hard og Hjemme alene er må-se-filmer for meg i løpet av desember! Flesteparten av dem kommer jeg nok til å se i romjula, men jeg må få sett et par før det og. Die hard pleier vi faktisk å se på julaften, på kvelden når pakkene er åpnet, brettspillene er prøvd og kveldsmaten er servert. Det er en utrolig koselig tradisjon vi har hatt i flere år nå. 

 

Tenne fire adventslys og bytte ut adventspynten med julepynt

Jeg har dummet meg litt ut, for planen var egentlig å bytte ut adventspynten på den fjerde søndagen i advent, men så innså jeg at det var lille julaften, og da blir det litt for kort tid med julepynt! Så jeg skal heller gjøre det den tredje søndagen i advent. Men jeg gleder meg helt klart til begge deler, så det er ikke noe problem!

 

Åpne kalender hver dag

Jeg syns det er en egen liten glede hver eneste dag som jeg får åpne kalenderen min. Jeg har en så fin te- og sjokolade-kalender som har te og sjokolade som matcher hverandre perfekt i smaken! Det er en ny kulinarisk opplevelse hver dag, og jeg eelsker den! Man får kjøpt den på Kitchn blant annet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bake julekaker

I år har jeg tenkt til å bake sjakkbrettkaker, pepperkaker og karameller (vi sier det er en julekake). I fjor ble sjakkbrettkakene så mislykket, siden vi hadde en elendig ovn, men i år som vi har fått en så fin og ny ovn vil det nok gå mye bedre! Jeg gleder meg!

 

Se julekalender på TV

Jeg ville egentlig se “Linus i svingen”, men den går ikke på TV i år! Og den er heller ikke tilgjengelig på NRK.. Men heldigvis har TV Norge en haug med gode adventskalendere jeg og Øystein kan se sammen, og i år følger vi med på “Juleølkalenderen”, “Nissene på låven” og “Jul i blodfjell”. “Nissene på låven” er det såå mange år siden jeg så sist, og den er helt fantastisk. Jeg husket ikke hvor drøy og morsom den faktisk var, og å se den på nytt i voksen alder er så gøy! Vi hadde den på DVD, husker jeg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dra til Oslo og tilbringe en dag i spikersuppa

Jeg syns Oslo er en by som virkelig KAN jul, og jeg og vennene mine fra Lørenskog har som tradisjon å ta oss en tur dit en gang før jul. Den tradisjonen kan vi ikke utebli i år heller! Jeg får så mye julestemning av de små, koselige bod-gatene de har satt opp, og å drikke gløgg mens vi ser folk stå på skøyter. Jeg elsker det! 

 

Feire jul i tradisjon tro

I år som i fjor skal jeg feire jul med familien min på Skedsmo. Det er så fint, for vi skaper hele tiden nye tradisjoner og gjør julen bare bedre og bedre for hvert år. Vi gjør det vi selv har lyst til denne dagen, og julegleden er på topp! Jeg skal skrive et eget innlegg en gang om hvordan min julaften ser ut, for jeg vil veldig gjerne dele det!

 

Pakke inn julegaver

Noe av det koseligste i adventstiden er å høre på julemusikk eller se på julekalender mens man pakker inn julegaver! Jeg liker å gjøre pakkene PENE og personlige.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lime inn bilder i album

Jeg fremkalte akkurat over 600 bilder, så jeg kommer til å ha litt av en jobb med å lime dem inn i tiden som kommer nå! I dag skal jeg ut og kjøpe flere limestifter, for det kommer jeg helt klart til å trenge. Det beste er om jeg får albumet ferdig til jul, så jeg kan ta det med hjem og vise fram, haha! Det er alltid like koselig.

 

Sende julekort

Hehe, i år har vi tatt de mest cheesy, cringy og oppstilte julekortene i historien! Vi har gått for “nybakt familie”-tema, men siden vi ikke hadde baby måtte vi bruke Luna. Vi har prøvd å karikere alle julekortbilder i ett og samme bilde, og jeg håper bare det når gjennom, haha. Hvis ikke kommer alle i familien og vennekretsen til å syns vi er svært ekle og cheesy… Jaja!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Spise julegrøt

Allerede nåå på fredag skal mamma og pappa arrangere julegrøt med sin “gamlegjeng”, og alle vi barna har alltid blitt invitert. Nå som noen i vår generasjon begynner å få barn og sånn har vi blitt en stoor gjeng, men det er alltid like koselig å bli med likevel! Jeg hadde flere år som jeg ikke kunne være med, siden jeg studerte å langt unna, men nå har jeg endelig tid og anledning til å delta igjen! 

 

Feire nyttårsaften

Nyttårsaften er den perfekte anledningen å treffe mange av de gamle skolekameratene mine igjen fra videregående, og feire med mine nære barndomsvenner! I år som i fjor skal vi spise nyttårsmiddag sammen og dra på en stor felles feiring senere. Jeg gleder meg så mye!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Q: Fortell meg hva du skal gjøre denne måneden!

8 thoughts on “12 ting jeg vil gjøre i desember

  1. Så utrolig mye herlig <3 Denne måneden skal jeg tilbringe mye tid med familien, feire jul med søsteren min som jeg ikke kan huske sist jeg gjorde, feire nyttårsaften med gode venner, samt på masse koselige familie selskap og i spikersuppa med mamma! 🙂

  2. Renate Lande: Ja, enig! Blir nesten vanskelig å komme gjennom dem alle 😀
    Jaa, det er så fint å ha katt, jeg savnet det ordentlig etter jeg flyttet hjemmefra!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top