8 viktige forberedelser til desember

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi er snart halvveis ferdig med november, og desember nærmer seg med stormskritt. Derfor har jeg ett enkelt råd til deg: Ikke la desember bli en stressmåned der du ikke får tid til noe du har planlagt! Personlig har jeg veldig mye jeg ønsker å gjøre i desember, men vet med meg selv at det kreves planlegging og forarbeid for å gjøre alt, hvis ikke blir det stress, jobb og mas. 

Jeg ønsker å kose meg i desember, ikke stresse. Derfor har jeg laget en liste over ting du kan få unna allerede nå, for å være helt klar for kos i desember!

 

8 forberedelser du kan gjøre før desember

1. Bestille julekort

I fjor sendte jeg for første år julekort rundt til venner og familie, og dette planlegger jeg å gjøre i år og. Og jeg anbefaler det helt klart til andre og! Vi sender mindre og mindre julekort for hvert år, og hvor koselig er det ikke for foreldre og besteforeldre å motta et koselig julekort fra deg der du ønsker en god jul og kort oppsummerer året? 

2. Planlegge hva du vil gi i julegaver til alle (og lage eventuelle hjemmelagde gaver)

Skriv en liste over alle du skal gi julegave til i år, og fyll deretter ut forslag til gaver ved siden av. Har du en slik liste å gå etter allerede nå vil julegavehandelen bli mye mindre stressende og slitsom. Da kan du undersøke og lete etter beste alternativ, i tillegg er gaven planlagt, så det er større sjanse for at den er personlig og koselig. Dersom du skal gi bort hjemmelagde gaver er det lurt å begynne på de, eller sette av en dag i desember du kan få dem ferdig. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3. Lage en julespilleliste

Personlig syns jeg det å lage spillelister er gøy de første sangene, men så blir jeg fort lei. Om du er på samme måte vil jeg anbefale å få laget denne spillelista før desember, slik at du kan sette den på 1. desember, og starte adventsdagen med alle de kjente julesangene fra din barndom. 

4. Lag en liste over julebakst

Du tenker kanskje at det skal bli lett å få til syv sorter. Og så karameller. Og så litt sjakkbrettkaker. Og kanskje en banankake? Og så ender du opp med stress og ingen tid til å bli ferdig med noen som helst. Da er det bedre å bli enig med seg selv allerede nå om hva man skal lage, og kanskje også når man skal få tid til å bake, slik at du hvertfall får laget noe. Da kan heller alt det andre komme som ekstra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5. Kapre den fineste julepynten før den blir utsolgt, og let etter salg

Allerede nå er den fineste julepynten ute i butikkene, og den blir solgt fort unna. Når man kommer til julaften er jo nesten all pynten borte. De peneste julekulene forsvinner fort, og jeg anbefaler å kapre et par nå mens du har sjansen. Da slipper du å være frustrert over at det ikke er noen fin julepynt i butikkene den dagen du setter opp juletreet. 

6. Kjøp deg en adventskalender

Er det ikke mye koseligere å våkne 1. desember om du allerede har en adventskalender? Det er noe eget med følelsen man får når man kan åpne en luke for å telle ned til julaften. Det skaper en forventning og er helt klart med på å skape juleglede hos meg. Det finnes så mange forskjellige kalendere, alt fra en sjokoladekalender til 10kr til en Bodyshop-kalender til 1500kr. Følelsen man får er den samme. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

7. Kjøp inn julemagasiner og finn fram de gamle fra tidligere år

Finn interiør-inspirasjon, julestemning, oppskrifter og DIYs i gamle interiørmagasiner og kjøp inn noen nye. Men pass på å ikke les deg gjennom alt før desember, for da mister de litt av poenget! Jeg syns ofte at novemberutgaven av magasiner ofte er mer julete enn desember-utgaven, for i desember begynner de allerede å fokusere på nyttår. Derfor kan det være lurt å sikre seg noen novemberblader om man er på utkikk etter noen julete og koselige interiørmagasiner.

8. Skaff all adventspynt

Et supertriks jeg bruker når jeg skal ha adventspynt, som helt basic lilla lys, duker, gardiner og annet, er å vente til så nærme 1. desember som mulig, for da setter ofte lavprisbutikkene det ned på supersalg. Men skaff deg det før advent, for da kan du pynte hjemmet ditt i lilla adventsfarger allerede 1. desember, og virkelig skape ventestemningen til jul.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og med dette skal alt ligge klart til at du bare skal kunne slappe av og kose deg i desember. Husk at adventstiden skal nytes, som om det var selve julekvelden. Ta vare på hver dag, slik at du ikke føler hele måneden har gått bort på stress, mas og vanlig hverdag. 

 

Q: Skal du følge denne lista?

6 thoughts on “8 viktige forberedelser til desember

  1. Jeg er ferdig med alt av stresset alt jeg, alle gaver er ferdige, utenom en men den får jeg ikke tak i føre jeg kommer meg på julemarked i helgen! 🙂 Å all julepynten er handlet inn. Siden ingen av oss spiser kaker så blir det ikke baking i år, har kun bakt for bestemor men hun trenger det ikke lenger 🙂 Så det eneste jeg har igjen i Desember nå er å lage karameller til onkler og tanter! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top