Mine sparemål #2

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I april skrev jeg et innlegg med mine sparemål, men siden den gang har jeg nådd de fleste av sparemålene, så nå trenger jeg nye. Det ble ønsket et nytt slikt innlegg i kommentarfeltet, så da kan jeg jo like godt skrive et oppdateringsinnlegg. 

I det forrige innlegget sparte jeg til egenkapital til leilighet, julegaver, turutstyr og sommerferien. Nå har vi jo skaffet oss leilighet og sommerferien er over, så disse postene kan jeg huke av som ferdig. Julegave-posten er nesten allerede fullt opp, og turutstyr tømmes og fylles opp igjen ettersom jeg kjøper ting. Det er så utrolig deilig å ikke merke at penger går ut av kontoen når jeg kommer over nye turutstyr-funn! Hittill har jeg fått kjøpt tursko, sovepose og liggeunderlag, og det er fortsatt penger igjen på kontoen. Nå har jeg nesten alt jeg trenger til å kunne dra på spontane turer! 

Nå trenger jeg som sagt nye ting å spare til, for det er fortsatt sånn at jeg liker mye bedre å kjøpe noe til meg selv som jeg har ønsket lenge. Kortet har vært varmt i sommerferien, i og med at vi trengte så mye til leiligheten og jeg hadde spart opp mye sommerpenger, så nå må jeg begynne og ønske meg ting igjen. Dyre ting som jeg virkelig vil ha får jeg spare til, og alt annet kan jeg sette på ønskelisten til jul. Den kommer fortere enn man skal tro!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mine sparemål: 

​$ Buffer
$ Julegaver 
$ Diverse kurs
$ Turutstyr

$ Sparekonto til huset

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nå som bilen er nedbetalt, hus er kjøpt og møbler er i hus er det på tide at jeg sparer opp en skikkelig bufferkonto. På den skal det være mer enn nok til betale for plutselige regninger, som til tannlege, ny mobil, lege, bilen og annet. Det er veldig betryggende å ha en god sum med penger stående på en konto til nødstilfeller!

Jeg har fortsatt litt igjen før julegavekontoen er full, men dette er den jeg merker aller minst til. Alle pengene på kontoen er fra av at jeg har trukket kortet, og småpenger har gått inn på kontoen. Derfor kan den egentlig bare stå og fylle seg opp, så kan jeg bare glede meg til jeg skal kjøpe masse gaver til hele familien! 

Jeg var på et veldig billig salsakurs i vår og i høst skal jeg melde meg på både kajakkurs og (hold dere fast) poledancekurs! Jeg meldte meg på helt i siste liten, og egentlig bare fordi to av mine venninner her i Skien overtalte meg. Men jeg tror det blir veldig gøy, og det kommer garantert til å være veldig god trening! Det blir spennende å prøve noe nytt, og jeg har alltid syntes det har sett veldig gøy ut. Det blir et kurs på åtte uker, og det kommer garantert til å bli både sosialt og gøy! 

Nå har jeg kjøpt inn mesteparten jeg trenger av turutstyr, men det er fortsatt noe igjen jeg kunne tenke meg å kjøpe. Derfor kommer jeg til å fortsette med sparingen til jeg har alt jeg trenger.

Til slutt er det den kjedeligste posten av alle: ting til huset. Da tenker jeg på husmaling, bytting av kledning, drenering og takfiksing. Nå som vi eier hus kan det fort dukke opp enorme utgifter, og det må jeg være forberedt på. Derfor skal jeg allerede nå begynne å spare til nettopp dette. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hva er dine sparemål?

10 thoughts on “Mine sparemål #2

  1. Høres veldig lurt ut, spesielt hus-sparingen! Men eier dere et helt hus eller bare en etasje? Sånn at dere kan dele på kostnadene?
    Det er uansett lurt. Du vet ikke hvor fort du må ha tilgang til midlene når det er kommer en liten, langvarig lekkasje i taket.

  2. Alina: Det optimale hadde vært å ha bare 30 000 stående, så får se hvor lang tid det tar å fylle opp så mye 🙂 Da er det hvertfall nok til å dekke det meste av plutselige utgifter!

  3. Ingrid; voksen tilslutt: Vi eier delt tomannsbolig, så kostnadene deles på to 😀 Heldigvis har vi veldig gode husforsikringer som dekker det meste av de verste tingene som kan skje, men som du sier kan det alltid være uforutsette greier!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top