10 toppturer i Grenland

Fantekjerringkollen

Jeg har endelig klart å fullføre årets titopper! Etter fire og et halvt år i Skien har jeg endelig blitt ferdig med Turistforeningens utfordring; å gå ti av deres utvalgte toppturer i Grenland. Noen har helt klart vært mer “toppete” enn andre, i og med at enkelte er så lave som bare 30 meter over havet, men samtlige har vært fine turer å gå i nærområdet. Så her kommer de ti jeg har gått i år!

 

Kattøya utsiktspunkt:
Høyde: 30moh
Lengde til toppen: 1,2km
Varighet: Ca. 20min én vei
Passer for: Voksen, barn, senior
Beskrivelse: Veldig lettgått tur med litt trapper. Pen utsikt utover Eidangerfjorden når man kommer fram.

Kattøya utkikkspunkt

Piggen:
Høyde: 237moh
Lengde til toppen: 2km
Varighet: 30-45 min
Passer for: Voksen, barn, senior
Beskrivelse: Enkel tur som kan gås i kombinasjon med “Hvitsteintjenn”. Lite utsikt, men koselig skogstur.

Piggen

Hvitsteintjenn gapahuk:
Høyde: 182moh
Lengde til toppen: 0,8km til 1,2 (to veier, en bratt og en slak)
Varighet: Ca. 20min én vei
Passer for: Voksen, barn, senior
Beskrivelse: Enkel tur som kan kombineres med andre titoppere.

Hvitsteintjenn gapahuk

Fantekjerringkollen:
Høyde: 250moh
Lengde til toppen: 2km
Varighet: Ca. 30min én vei
Passer for: Voksen, barn, senior
Beskrivelse: En favoritt! Passe slitsom, kort og mye utsikt for strevet.

Fantekjerringkollen

Valås:
Høyde: 263moh
Lengde til toppen: 1,5km
Varighet: Ca. 20min én vei
Passer for: Voksen, barn, senior
Beskrivelse: Passe enkel tur med fin utsikt. Bra topp å campe på.

Utsikt fra Valås

Ramsås:
Høyde: 351moh
Lengde til toppen: 1km
Varighet: Ca. 25 min én vei
Passer for: Voksen, barn, senior
Beskrivelse: En bratt tur med fin utsikt. Kan anbefale å gå på kveldstid med solnedgang.

Ramsås

Vestre Vealøs:
Høyde: 500moh
Lengde til toppen: 3,1km
Varighet: Ca. 1 time én vei
Passer for: Voksen, barn, senior
Beskrivelse: Også en av favorittene om man vil bevege seg mer enn ved de øvrige toppene. En fin tur!

Vestre Vealøs

Årdalsåsen:
Høyde: 258moh
Lengde til toppen: 2,5km
Varighet: Ca. 45 min én vei
Passer for: Voksen, barn, senior
Beskrivelse: Fin tur. Høyeste punktet i byparka i Porsgrunn!

Årdalsåsen

Geitebuvarden:
Høyde: 525moh
Lengde til toppen: 3,8km på kort løype. Den lange er noen km lenger.
Varighet: Ca. 1 time én vei. Den lange er lenger.
Passer for: Voksen, senior
Beskrivelse: Utsikten er egentlig finere enn på bildet. Vi bare fant den ikke… Ups. Vi tok den lange løypa, og var glad for det, selv om vi ikke fant toppen til slutt, hehe.

Geitebuvarden

Jypleviktangen:
Høyde: 5moh
Lengde til toppen: 1,8km
Varighet: Ca. 20 min én vei
Passer for: Voksen, barn, senior
Beskrivelse: Den laveste toppen. Perfekt for en joggetur eller for å kjenne på frisk havluft.

Jypleviktangen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top