Rapport fra Jondal

Roadtrip

I går kom vi hjem fra den muligens siste turen vår til Jondal for i år, etter fem fine dager der borte. I Jondal har Øystein sommerhus, et hus som har vært i familien hans siden 1600-tallet, og som foreldrene har kjøpt og pusset opp til et fantastisk fint feriested. De har feriert der så lenge han kan huske, og derfor er det viktig at vi fortsatt drar dit minst én gang hver sommer.

Jondal ligger ganske nærme Bergen, og ca. 4,5 timer fra Skien. Bilturen over dit føles kortere for hver gang vi drar dit, men den fine naturen på vei dit kan man likevel aldri bli lei av! Det gjør ikke så mye å stå 20 minutter i kolonnekø om omgivelsene ser slik ut:

HaukelifjelletHaukelifjelletHaukelifjelletHaukelifjelletHaukelifjellet

Vi stopper alltid i Vinje på vei til og fra Jondal for å lade, spise og la Luna lufte seg. Det har blitt en veldig fin tradisjon, og på veien hjemover spiser vi alltid Pizzabakeren til middag. Eller vi har gjort det tre ganger nå, så da må vi bare fortsette med det, tradisjon er tradisjon. Vilje er ca. halvveis på reisen, og derfor passer det så godt å la Luna strekke på beina og få litt mat og drikke.

Pro tip: For å få Luna til å spise og drikke mens vi er på reise og hun er stressa, så pleier jeg å helle vann over tørrfóret hennes. Da får vannet god smak og maten blir lettere å spise, tror jeg? I hvertfall både spiser og drikker hun om jeg gjør det.

RoadtripselfieRoadtripselfie

Bengalkatt

Roadtripselfie
Ikke alle bilder blir like bra

Kjøre

Da vi kom fram fikk vi sove i dette sykt fine soverommet. Øysteins foreldre har vært så flinke til å kombinere nytt og gammelt, slik at alle rom fortsatt har så mye sjel. Og likevel er det så fresht og fint!SoveromBengalkattInteriør

I løpet av den lille ferien har vi rukket å dra på en kort fjelltur med fisking og kaffe på toppen, besøkt Baroniet Rosendal, spist på en veldig god restaurant i Herand, hatt masse quiz og spist gode middager. Mamma, pappa og lillebroren min kom på fredag, så det var ganske fullt fram til vi dro på søndag.

JondalJondalJondalJondal

Bengalkatt ute på eventyrBengalkatt ute på eventyrBaroniet rosendalBaroniet rosendalBaroniet rosendal

Det var en veldig fin og avslappende tur, og jeg gleder meg veldig til å dra tilbake til Vestlandet på fredag. Denne gangen for å utforske nye plasser vi ikke har vært før!