Verandahagen

Urtehage

Hallo, og gratulerer med å ha kommet deg halvveis gjennom arbeidsuka! Det fortjener et klapp på skulderen.

På fredag tar jeg offisielt sommerferie, og jeg gleder meg kjempemasse til å reise av sted, kose meg, slappe av og nyte at det ikke er 100 ting jeg burde ha gjort her hjemme.

Jeg skal prøve å plassere så mye som mulig av urter og hardføre planter ute i den anledning, for jeg stoler ikke eeeegentlig så mye på at Øystein husker å vanne alt sammen så ofte det trengs. Da har jeg faktisk mer tiltro til regnet utendørs!

Urtehage

I mine flotte plantekasser fra Plantasjen spirer det og gror for tiden. Jeg måtte skaffe en ny kasse i år, for det var umulig å plante noe mer i den fra i fjor. Bare se hvordan mynten har kapret hele kassa!

TomatplanteTomatplante

Elisabeth, min venninne, hadde så mange tomatplanter at jeg fikk en ferdig utvokst av henne. Det er jeg veldig glad for, for jeg plantet ut den jeg selv prøvde å gro altfor tidlig, så den døde dessverre. Men denne her er stor, robust og har allerede blomster som skal bli små cherrytomater!

StangselleriUrtehage

Dette her er stangselleri fra butikken som jeg lot være å laste enden på. Istedenfor satte jeg den i vann til den fikk lange røtter og plantet den deretter ut. Det tok flere uker før det skjedde noe i det hele tatt, men nå skjer det ting! Veldig gøy at det kan blir masse ny mat av noe man bare ser på tom søppel.

Urtehage

Denne korianderplanten har jeg faktisk også fått av Elisabeth. Jeg har aldri hatt en korianderplante før, for jeg har strengt forbud mot å bruke koriander på middagene her. Øystein er nemlig veldig lite glad i koriander, så det har aldri vært et alternativ å kjøpe det. Men nå har jeg det selv, så da kan jeg jo drysse litt koriander på min egen middag!

Urtehage

Gressløken vokser ekstremt mye bedre ute i blomsterkassen enn inne på kjøkkenet. Her blir stilkene tykke og lange og friske. Det er masse smak i dem, og de var veldig enkle å plante. Jeg helte bare ut masse frø og strødde et lag med jord over.

UrtehageUrtehage

Såå, dette er mynten jeg snakket om. Jeg kjøpte et par mynter i fjor på matbutikken, plantet dem i blomsterkassen, og slik ser det ut nå. I gjennom vinteren har den bare ligget og ventet på å få vokse opp på nytt. Veldig praktisk! Det jeg syns er merkelig er hvorfor det ikke er mer mynte rundt omkring i hagene våres, når de vokser så godt i en liten kasse?

UrtehageUrtehageUrtehage

Jeg har gjort et ærlig forsøk på å plante blomster istedenfor å kjøpe ferdig utvokste. Foreløpig har jeg noen grønne blader. Jeg er veeeldig nysgjerrig på om det blir noe av dem. Det verste er at jeg ikke engang husker hva jeg har plantet hvor, haha. Så hva som vokser opp her blir veldig spennende. I hvertfall nå som jeg ikke skal være her på to uker og vanne alle disse grønne bladene.

BlomstBlomstBlomstBlomstBlomstBlomstUrtehage

Verandahage er et veldig godt alternativ hvis du ikke har en egen hageflekk, for eksempel om du bor i en blokk eller lignende. Å dille med planter og urter er veldig beroligende, og det er veldig tilfredstillende hver gang en ny spire klarer å stikke fram opp av jorda.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top