12 sparetips for deg med dårlig råd

Enten du er student, skal spare til noe stort, er i er periode med dårlig råd eller rett og slett bare vil leve litt mer sparsommelig, finnes det mange gode måter å holde økonomien litt i sjakk på. Det er ikke alltid så lett å vite hvor man skal starte, så det lureste er å ta et steg om gangen og etterhvert gape over flere og flere punkter. 

Her har du tolv små punkter som kan hjelpe deg med å nå sparemålene dine!

 

 

 

12 gode sparetips

1. Betal bensin med Mastercard

Veldig mange banker tilbyr spesielle MasterCard som gir deg rabatt på bensinstasjoner. Slik kan du spare litt penger for hver gang du fyller bensin. Vær da obs på at du betaler tilbake med det samme, slik at det ikke blir renter på beløpet. Da mister du jo fordelen igjen.

2. Shoppestopp

I januar, februar og mars i år hadde jeg gående en 100 dagers shoppestopp, der det ikke var lov til å kjøpe noe unødvendig, som klær, sminke, tilbehør, bøker, sko, interiør og alt annet som du egentlig ikke trenger. Det gjør at du må vente i 100 dager, og dersom du fortsatt bare ha de unødvendige tingene da, så kan du kjøpe det etter disse 100 dagene har gått heller. Men på den måten blir du kvitt alle unødvendige impulskjøp.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3. Automatisk trekk

Opprett en sparekonto med forskjellige typer trekk fra brukskontoen din. Noe som er lurt er å både ha et fast trekk den dagen du vet du får penger inn på konto, og også et lite beløp for hver gang du trekker kortet. Da legger du ikke like godt merke til at pengene forsvinner inn på sparekonto, og samtidig kan du spare ganske mye.

4. Sett opp et enkelt budsjett 

Og hold deg til det! På denne måten er det lettere å holde oversikt over hva du faktisk bruker penger på. Sett av et par dager i uka og før inn hva du bruker penger på, og se hvordan du ligger an til budsjettet. Dersom du trenger tips til hvordan du skriver budsjett, så har du tre gode alternativer her

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5. Ta vare på kuponger og kikk etter tilbud

Hvert fall de du tror du kan få bruk for! Her kan det være mye penger å spare, så lenge du ikke bruker kupongkort på ting du i utgangspunktet ikke hadde kjøpt til fullpris.

Det er lov å kjøpe ting på impuls hvis du vet du kommer til å spare penger på det på lang sikt. For eksempel: Da Spar hadde 10-kronersmarked mens jeg var student, pleide jeg alltid å turen innom og fylle opp med kaffe, pålegg, hermetikk og sauser. Det koster kanskje litt der og da, men dette vil lønne seg på lenger sikt, hvis det uansett er varer du bruker jevnlig. På samme måte kan du også være obs på salg på vintersko eller lignende dersom du vet at du kommer til å trenge nye snart. Da er det bedre å kjøpe noen du vil ha mens de er på tilbud enn å kjøpe til fullpris om noen måneder.

6. Bli medlem i butikker og organisasjoner

Bli hvert fall Trumf-medlem! Alle butikker og organisasjoner som har gratis medlemskap, og som du vet du kommer til å handle i ved senere anledninger, er det ingen skade å melde seg inn i.

7. Invester i kaffetrakter og termos

Eller eventuelt ønsk deg en til jul. Å kjøpe kaffe på skolen/jobben og både dyrt og veldig unødvendig når du kan lage deg akkurat den kaffen du vil ha hjemme og ta med på skolen. Det finnes så mange smaker og variasjoner, og det er mye billigere!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

8. Forbered lunsj

En pengesluker kan fort vært kantinematen på skolen/jobben. Det er veldig lett å dra kortet, gjerne et par ganger om dagen, fordi du får lyst på noe godt i kantina. Forbered heller en god lunsj, som rundstykker, brødskiver, restemiddag eller en god salat. Det er som regel billigere enn kantinematen uansett!

9. Ha alltid enkle “basic”-varer tilgjengelig

Spagetti, ris, couscous, havregryn, krydder, olje, sukker, mel, og enda mye mer. Har du nok basic-varer, har du nesten alltid mulighet til å lage en god middag. Når du storhandler for uken, ta med noen bokser med bønner, linser og hakket tomat, og du har en spaghettirett for noen dager til bare en 20-kroning.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

10. Hold handleturen til én gang i uka

For å hindre deg selv i å bruke mye penger på varer du ikke har planlagt å kjøpe, er det lurt å storhandle én gang i uka. Planlegg på søndagen hva du trenger til å lage diverse middager og hva du vanligvis bruker mye av. Ikke glem å regne med håndsåpe, brødposer, kaffe og lignende man ofte må ut og handle fordi man er tom.

11. Se etter kilopris

Ofte prøver leverandører å lure deg til å kjøpe større partier enn du behøver for en høyere pris. Derfor er det viktig å se på kiloprisen før du kjøper noe. Det gjelder også andre veien. Koster det mindre per kilo for et større parti, så kjøp heller det (hvis det kan fryses eller ikke går raskt ut på dato)!

12. Bytt ut varer med billigere alternativer

Det kan være mye penger å spare på å bytte ut ferske bær med fryste, kjøttdeig med bønner og dyre merker med first price. Let etter alternativer til dyre produkter, for det er det ofte veldig stor forskjell på.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Q: Har du noe du sparer til?

 

#høst #spare #student #økonomi #sparetips #studenttips 

12 thoughts on “12 sparetips for deg med dårlig råd

  1. Kjempe fine tips! 🙂 Jeg har to krukker på rommet mitt som jeg legger ned i kontanter i, de skal gå til reise og tatovering etterhvert. Eller så har jeg trumf også har vi sluttet å handle på butikken, vi bestiller heller varer hjem for da har vi ikke muligheten til å gå berserk på butikken! 🙂 Å alt kjøtt vi spiser handler vi i Sverige en gang i måneden! 😀

  2. Jeg er ikke særlig flink til å se etter kuponger men prøver. Coop appen har hjulpet mye der! Ellers liker jeg veldig godt tipset med å bytte ut dyrere merker med billigere. Jeg drakk som jeg skrev i september, nesten to poser (800 g) med Nesquick sjokoladepulver på en måned (Brukte det både til drikke og til havregrøten min) men kunne gjerne også spise det når jeg var sjokoladesugen! Å bytte til enten Coops eller Rema 1000 egne variant har jeg helt kuttet å spise det direkte og drikke det i melka. Forbruket er nå nesten 1/5 av hva det var før (En pose holder i 2,5 måneder). Utrolig bra for lommeboka og for kroppen!

  3. Her var det kjempemange tips 🙂 Jeg er veldig glad i spare, og var det da jeg var student også. Da bodde jeg på et lite sted så jeg brukte mest penger på mat egentlig. Men da storhandlet jeg på mandagen slik at det ikke ble noen unødvendige turer på butikken. Nå som jeg er i jobb og bor i en større by merker jeg det er fortere å bruke penger på unødvendige ting så jeg skal ta med meg noen av tipsene dine 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top