DIY

DIY – Forny badet ditt

Goood lørdag! Håper alle nyter denne deilige helgedagen. Akkurat når jeg skriver dette innlegget sitter jeg på toget på vei til mamma og pappa. Jeg skal i bursdagen til mormor, og det er faktisk ganske lenge siden jeg har tatt toget hjem og ikke bilen. Det har nemlig pleid å ta nærmere fire timer å komme seg til Lillestrøm, for det var så mye arbeid på banen. Og jeg har likt friheten ved å kunne kjøre min egen bil. Nå som jeg ikke lenger er student har det heller ikke vært noen penger å spare på å ta toget, tvert imot. 

Men i dag er jeg miljøvennlig, for den nye togbanen har endelig åpnet, og reisetiden er plutselig nede i bare tjue min lenger enn det ville tatt å ta bilen. Da er det definitivt verdt det.

Noe annet som er miljøvennlig er å fornye tingene dine, istedenfor å bytte det ut. For eksempel noe så enkelt som en såpedispenser. Jeg har hatt en såpedispenser i fire år, som jeg fikk av mamma da vi kjøpte inn ting til min første hybel. Den var altså noe vi bare dro med oss fordi den var billig og helt grei, akkurat som alt annet man gjerne har når man bor på hybel. Denne har jeg hatt lyst til å bytte ut siden jeg flytta i den nye leiligheten, for jeg syns ikke lenger den er så fin, og den begynner å se veldig slitt ut. Men da kom jeg på ideen om å heller pusse den opp! Sammen med dorullholderen og såpestykkeholderen tok jeg den ut i hagen og sprayet den i vei, og resultatet ble kult! 

Her er oppskriften på hvordan du kan gjøre det samme.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Du trenger

– Gamle ting du vil pusse opp, jeg pusser opp såpeholder, såpedispenser og dorullholder. 

– Spraylakk i valgfri farge

– Overflate du kan spraye på (så ikke gresset/bakken/gulvet får spray på seg)

– Teip til partier du ikke ønsker at skal få spray på seg

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Slik gjør du

1. Ta alle delene fra hverandre og teip over delene du ikke vil ha lakk på.

2. Puss gjenstandene litt med fint sandpapir, slik at lakken skal feste seg bedre. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3. Spray første lag med lakk. La dette tørke like lenge som anvisningen på baksiden sier. Dette varierer fra lakk til lakk. 

4. Spray et lag nr. 2. La dette også tørke så lenge som anvisningen sier. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5. Sett delene sammen igjen og nyt resultatet av et fornyet bad!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ha en veldig fin lørdag kveld videre! 

One thought on “DIY – Forny badet ditt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top